Menu

Item gefilterd op datum: januari 2014

Voor-en nadelen van samenwerking

 Geeft een bedrijf de mogelijkheid om de nodige vaardigheden en middelen te verwerven zonder die intern op te hoeven bouwen.
-> levert sterkere positie dan bedrijven die zelf kennis moeten opbouwen
 Meer flexibiliteit en vlugger op de markt inspelen
 Kan leerprocessen bevorderen
-> Kennis moet verschillend zijn, maar niet TE verschillend
-> Draagt alleen bij tot onze kennis voor zover het verband houdt met onze bestaande kennis of ervaring
 Kosten en risico’s van een project delen
-> Kan reputatie van een bedrijf versterken

Lees meer...

Met wie zullen we actief zijn ?

 Porter: Bedrijven kunnen nooit alleen in een markt opereren

Een alliantie of samenwerkingsverband (Heene en Van Laere)
= Een min of meer formele, min of meer uitgebreide, min of meer duurzame overeenkomst tussen twee of meer organisaties, tot het bereiken van gemeenschappelijke objectieven, met een deling van opbrengsten en risico’s en
met een draagwijdte die verder gaat dan alleen enkelvoudige commerciële processen

Lees meer...

Operationeel excelleren

 Zorg ervoor dat je operaties zo vloeiend verlopen dat je klanten je producten of diensten vlot, eenvoudig, betrouwbaar en relatief goedkoop kunnen aanschaffen

Lees meer...

Stuck in the middle

 Porter: opletten dat je niet tegelijk differentiator en kostenleider wilt zijn

The Discipline of market leaders
 2e opsplitsing in generieke strategieën
 ontwikkeld door Treacy en Wiersema
 Onderscheid tussen drie paden in marktleiderschap

Lees meer...

Differentiatie

 Proberen systematisch een ander, beter, boeiender aanbod te verzorgen
 Positionering: Je bent zo opvallend anders dat afnemer wel bereid is om meer te betalen voor hogere kwaliteit, betere service

 Trekken automatisch de juiste klantengroepen aan

Lees meer...

Kostenleiderschap (laagstekostenstrategie)

 Kostenleider = probeert systematisch de kosten te drukken, zodanig dat hij ook het goedkoopste aanbod kan garanderen
 Zorgen voor een structureel betere kostenpositie
 Verschillend van Low-end producer (= Een producent die heel goedkoop produceert maar meestal ten koste van de kwaliteit)
 Bij kostenleider-> consumenten niet het gevoel dat ze kwalitatief minder producten krijgen
 Grote meerwaarde kunnen creëren door verschil tussen verkoopprijs en kostprijs

Lees meer...

Hoe zullen we succesvol anders zijn ?

 Verdedigbaar concurrentievoordeel
 generieke positioneringsstrategieën
= Strategieën die los van de concrete producten of markten succesvol kunnen zijn
 Porter maakt onderscheid tussen 3 generieke strategieën

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen