Menu

Item gefilterd op datum: januari 2014

Waar zullen wij actief zijn ?

 concurreren = willen winnen

Model van Porter
 Ordent de 5 krachten die vormgeven aan de concurrentie binnen elke industrie
 Echt succesvol zijn ? Goed verdedigbare plaats innemen in een aantrekkelijke industrie

 Hoe kom je te weten of een industrie aantrekkelijk is of niet ?
1. Macht van de leveranciers ?
2. Macht van de klant ?
3. Macht van het substituutproduct? Vijfkrachtenanalyse.
4. Macht van de toetreders?
5. Intensiteit van de huidige concurrenten?


Vijfkrachtenanalyse
 Je zult nooit iets belangrijks vergeten
 Als basis voor actie gebruiken
 Om bedrijfstakken te analyseren, niet individuele bedrijven

Strenghts SWOT-analyse
W
eaknesses  Analyse sterktes en zwaktes -> Interne analyse
Oppurtunities  Analyse Opportuniteiten en bedreigingen -> Externe analyse
T
hreats

Lees meer...

De grote strategische vragen

1. Waar zullen we actief zijn?
Op welke producten richt ik me ? Op welke markt ?
2. Hoe zullen we succesvol anders zijn?
Ken ik de basis van mijn succes ? Kan/Wil ik deze basis veranderen? Hoe ga ik me positioneren? Hoe ga ik concurreren? …
3. Met wie zullen we actief zijn ?
Met wie ga ik samenwerken ? Waar zitten mijn bondgenoten ? …

Lees meer...

Welkom in de wondere wereld van de strategen

 Manager moet ook bezig zijn met strategie
Strategisch: Omvattend, belangrijk, lange termijn, voordeel biedend, beter dan de anderen.
 Strategie = nomatief
 Sceptici zeggen: Strategie niet veel verschil, uitvoering wel !

Kenmerken goeie strategie
 Pro-actief
 Doet beseffen dat je niet alleen staat op het veld
 Maakt gebruik van eigen sterktes, dekt eigen zwaktes in, buit zwaktes van andere uit
 Maakt geen nodeloze vijanden
 Terreinkennis !

Lees meer...

Hoe en waarom zijn bedrijven ontstaan?

 Technologische-aanbodzijde
 1830: stoommachines ..
 Organisatie ontstaat wanneer een technologie gehanteerd moet worden die het individu of een familie niet aankan
 Organisaties werden beperkt in bestaansduur(beperkt tot welomschreven project)

 Sociologische verschuiving-aanbodzijde
 Rol van de vrouw in de samenleving

 1850: juridisch apart statuut
 Risico’s beperken

 Rechten voor iedereen
 Eigendom, leven, vrijheid  toegepast door bedrijven

Lees meer...

Waar komt ondernemerschap vandaan?

 Vroegste fase: Marco Polo
 Handelsroutes naar het verre Oosten
° Geldschieter nam groot financieel risico
° Handelsreiziger: fysiek en emotioneel risico
° Winsten tot 75% voor geldschieter

 Middeleeuwen: Geestelijken
 Verantwoordelijk voor de bouw van grote infrastructuurwerken
° Geen risico’s
° Managers
° Bouw van kathedralen, abdijen..

 17e Eeuw: Hofleverancier
 Persoon die contract afsluit met de overheid
° Levert goederen en diensten
° Vaste prijs
° Verliezen of winst voor rekening van de ondernemer

 18E en 19E eeuw: Industrialisatie
 VB: Thomas Edison
 Ondernemer steeds meer geassocieerd met uitvinder
 financiering vaak in handen van 3e partij

 20E eeuw: Innovatie
 Innovatie en vernieuwing als deel van het ondernemerschap

Lees meer...

Stakeholders, wie zijn zij ?

 Maatschappij
 Moeten van de maatschappij “Licence to operate” krijgen
 Bedrijven moeten in maatschappij zijn ingebed
 Kunnen alleen floreren als ze beroep kunnen doen op goed opgeleide technici, werkend rechtsysteem,…
 Bedrijven hebben overheid nodig om ingewikkelde transacties uit te voeren die typisch zijn voor moderne bedrijfsleven

 Stakeholders
 Primaire/ Secundaire stakeholders
 Sommige relaties = object van gedetailleerd uitgewerkte juridische contracten
 Relatie werkgever-werknemer: vastgelegd in sociale wetgeving
 Bedrijven: onderworpen aan bijzonder uitgebreide milieuwetgeving

 Rijnlandmodel
 Europese benadering
 Nadruk op maatschappelijke inbedding van bedrijf
 Bedrijf zal langetermijnrelaties aangaan met maatschappij waarvan het deel uitmaakt
 ≠ partijen via intens overleg en wederzijds respect: WIN-WIN relatie uitbouwen
 Meeste problemen opgelost via maatschappelijk debat
 Nadruk op - Politieke consensus
- solidariteit
- respect voor vakbonden
- consumentenverenigingen
 ligt dicht bij Stakeholdermodel

Lees meer...

Stakeholders versus stockholders

 Vertrouwensrelaties zijn fundamenteel relationele contracten
 Door beperkte aansprakelijkheid van bedrijven -> vertrouwensprobleem
 Bedrijven hebben relationele contacten met - Klanten
- Leverancers
- Medewerkers
Stakeholders
= Belangrijkste groepen met wie de bedrijven relationele contacten onderhouden
 aandeelhouders (=stockholders)
 klanten
 medewerkers
 leveranciers
 management
 gemeenschap

Primaire stakeholders Secundaire stakeholders
= Direct belang in de organisatie = Alle actoren die (in)direct belang hebben bij het al dan
niet (succesvol) verder bestaan van de onderneming

Discussie  Moet een bedrijf er een stockholder of een stakeholdermodel op nahouden?

Corperate governance
= Deugdelijk bestuur
= Wie heeft het recht of de plicht om te organisatie te controleren?
 Antwoorden worden dagelijks herschreven !

Lees meer...

Een bedrijf als een bundel van relationele contacten

Relationeel contact
= Een vorm van samenwerking of coördinatie die door de partijen via de samenwerking zelf in stand wordt gehouden
= Een contract tussen partijen dat via de uitoefening ervan zichzelf versterkt
 basis van elke vorm van samenleven, samenwerken en maatschappelijke ordening

Lees meer...

Waarom bestaan bedrijven ?

 Om kapitaal, mensen, machines, kennis enz samen te brengen met het oog op economische meerwaarde of winst

transactiekosten
° rond 1850
° aan elke vorm van bedrijfsvorming verbonden
° meestal goedkoper om ze te laten plaatsvinden in marktrelaties
° wanneer transactiekosten binnen bedrijf lager liggen -> hierarchische relatie

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen