Waarden
- Gepubliceerd in Boekhouden
=Beschrijven de basisfilosofie van een bedrijf, de idealen waarin men gelooft, meestal ook buiten het bedrijf
=Beschrijven de basisfilosofie van een bedrijf, de idealen waarin men gelooft, meestal ook buiten het bedrijf
Bedrijfscultuur
= voornamelijk kijken naar de unieke symbolen, de gedragspatronen en de werkwijzen
Missie
= Als we echter de nadruk willen leggen op de unieke bijdrage van de organisatie, haar eigen plaats in de maatschappij en haar specifieke meerwaarde, dan spreken we over missie
Verticale thermometers
= planning- en controlesystemen, bemoeizuchtige chefs of allerlei rare regeltjes
Missies zijn alleen maar effectief als ze op systematische wijze gedrag beïnvloeden
Leidt tot succes wanneer het management tevreden is over de missie en het proces
Visie
= mentaal beeld van een mogelijke en gewenste toekomst
=stelt wat een organisatie kan en wenst te worden
= een visie schetst een beeld van een realistische, geloofwaardige, maar ook aantrekkelijke toekomst voor de organisatie, een toekomst die in belangrijke opzichten beter moet zijn dan de huidige situatie (Bennis en Nanus)
ontstaat vooral in een complexe omgeving
MIOLT: massively inspiring, overarching and long-term
leider heeft en geeft visie, zorgt ervoor dat visie gedeeld wordt.
We willen:
1) Een leidinggevend, toonaangevend, wereldklasse, groeiend, belangrijk bedrijf zijn met
2) Innovatieve kostenefficiënte, gefocuste, gediversifieerde, kwaliteitsvolle
3) Producten, diensten en klantgerichte processen om
4) Globaliserende markten te bedienen, aandeelhouderswaarde te creëren, stakeholderscontracten na te komen en onze klanten te verblijden in een industrie die steeds meer snel veranderende oplossingen voor
5) Klantenproblemen, informatieproblemen, financiële problemen en businessproblemen aanreikt
= rijkt een methodologie aan om een reeks maatstaven te ontwikkelen die het topmanagement een snel, maar uitvoerig beeld geven van het bedrijf
vult financiële maatstaven aan met meer operationele maatstaven (klantentevredenheid,interne processen, innovatie-en leergedrag…)
ontwikkeld door Kaplan en Norton
4 Perspectieven
BSC kan toegepast worden voor hele organisatie of op niveau van verschillende businessunits of adelingen
Performance prisma( Neely, Adams en kennerley)
telt 5 gerelateerde dimensies:
-voldoening van stakeholders
-bijdrage van de stakeholders
-strategie
-processen
-capaciteiten
=proberen prestaties op het gebied van organisatiegedrag te meten
performancestandaarden
methoden om performance te meten en evalueren
technieken om performance te verbeteren en feedback
TMDM
=methode die specifiek ontwikkeld werd voor kenniswerkers en zorgt ervoor dat de maatstaven de mening van alle gerelateerde partijen vertegenwoordigen, 4 visies: strategische zelfvisie, klantenvisie, accountability-visie, informatiesysteemvisie
Goal setting theory
link tussen doel en performance
4 redenen waarom doelstellingen leiden tot performance
-> doelen bepalen het gedrag van mensen: zetten hun energie e inspanningen in op activiteiten die relevant zijn voor het doel en ze zetten minder in op activiteiten die niet relevant zijn voor het doel
-> doelstellingen wekken energie op: hogere e moeilijker te bereiken doelen leiden tot verhoogde inspanning dan makkelijke doelen
-> doelen verhogen het doorzettingsvermogen van de mens
-> doelstellingen zorgen ervoor dat mensen kennis vergaren en gebruiken die nuttig is voor de opdracht
MBO-systeem
=Topmanagement definieert eerst de strategische doelstellingen voor het volgende jaar
doelstellingen worden doorgegeven naar volgende managementlaag en deze managers bepalen doelstellingendie ze moeten behalen
Verweire en van den Berghe: onderscheiden 3 verschillende typen interne resultatenmeting
-financiele meting= er wordt gekeken naar traditionele performancemaatstaven
-meting vanuit managementaccounting en controleperspectief= waaronder balanced scorecard ressorteert
-performance van operations= EFQM en ISO-modellen horen hier thuis
vroeger gebruikte men vaak notie beheerscontrole= discipline die zich richt op de systematische monitoring en bijsturing van bedrijfsresultaten: budgetsystemen, kostprijsberekeningen, financiele ratio’s
Wordt veelvuldig gebruikt om aan te duiden dat het geheel van activiteiten van een onderneming goed onder controle is
Angelsaksisch taalgebied: beslissingen om legitieme verwachtingen vast te leggen, macht toe te wijzen en resultaten te monitoreren
kreeg sterk ethische bijklank
te grote juridische defensieve instelling van corporate governance: alleen gericht om aandeelhouders te geven wat hen toekomt
grote aandacht voor hoogste gezagsorgaan: raad van bestuur
omvat vooral de relatie met de belangrijkste belanghebbenden van de onderneming
Code tabaksblat
=gedragscode voor beursgenoteerde bedrijven met als doel verbeterde transparantie in de jaarrekening, betere verantwoording aan raad van commissarissen en versterking van de zeggenschap en bescherming van aandeelhouders. Code lippens voor beursgenoteerde bedrijven, code-buysse voor niet beursgenoteerde
raad van bestuur
=hoogste leidinggevende orgaan van een onderneming en legt verantwoording af aan de aandeelhoudersvergadering
bestuurders moeten goed inzicht hebben in basisprocessen
onafhankelijk zijn
bijdrage goed werkend raad van bestuur:
-contacten leggen met externe omgevind
-advies en raad geven aan management
- reputatie van onderneming versterken
Performancemanagement
gericht op beheersing van uitvoering van de strategie
helpt strategie te vertalen in concrete plannen, uitvoering van de plannen te monitoreren en relevante bijsturing voor te stellen
helpt mensen te verbinden met metingen
helpt strategie te vertalen tot op bedrijfsvloer
=Business performance management = Enterprise performance management = Corporate Performance management
topverantwoordelijken vaak slecht geïnformeerd
->gebrek aan inzicht
->onmogelijke toekomst willen voorspellen
->gebrek aan samenwerking
->spelletjes
->gebrek aan eenduidige definities
managers willen resultaten, zeer resultaatgericht
leven in meritocratie: samenleving waar beloningen, status en aanzien afhankelijk zijn van prestaties
stakeholderbenadering
->financiële resultaten staan centraal
-> rapportering over resultaten zeer belangrijk
->aandeelhouders willen weten hoe het met onderneming gaat
-> personeel heeft vragen over stabiliteit
->omgeving van bedrijf wil weten wat impact is van nieuwe uitbreidinsplannen
management moet presterende organisatie opbouwen: organisatie die niet toevallig mar bijna permanent successen boekt
performancemanagement:
-> doelstellingen moeten zo nauwkeurig mogelijk worden vastgelegd
-> belangrijkste variabelen nauwkeurig meten en die metingen zichtbaar maken
-> veel aandacht aan KPI: key performance indicatoren:belangrijkste prestatie indicatoren
-> belonen vind plaats in functie van de resultaten
->behalen van resultaat is uiterst belangrijk
->visie, missie, strategische doelstellingen, beloningssystemen moeten onderlin afgestemd zijn
competitie en alliantie
proces + teamgeoriënteerd
kernbekwaamheden
eliminatie van wat geen toegevoegde waarde bied
microprofitcenters
halen concurrentieel voordeel uit sociale architectuur: unieke wisselwerking tussen eigen unieke sterktes, eigen kernbekwaamheden, verwachtingen vanuit de omgeving