Menu

Item gefilterd op datum: januari 2014

Hoe kan een bedrijf concreet MVO praktiseren

 in eerste fase zal bedrijf zijn fundamentele waarden duidelijk bekend moeten maken aan de omgeving
 bedrijf bestaat slechts bij gratie van de maatschappij: samenleving zorgt voor infrastructuur, hoogopgeleid personeel, maar ze garandeert ook dat de onderneming kan opereren binnen een rechtskader

Lees meer...

4 niveaus van MVO

1. Economische verantwoordelijkheid: bedrijven moeten zich onderwerpen aan de economische rationaliteit
2. Wettelijke verantwoordelijkheid: bedrijven moeten de wet respecteren
3. Ethische verantwoordelijkheid: bedrijven moeten doen wat goed en rechtvaardig is, ook al schrijft de wet dat niet voor
4. Filantropische verantwoordelijkheid: bedrijven moeten bijdragen aan het “het goede doel”

Lees meer...

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen

= concept waarbij bedrijven in het kader van hun bedrijfsactiviteiten en in hun relaties met andere partijen vrijwillig aandacht aan sociale kwesties en aan het milieu schenken
= ICO: de term MVO verwijst naar de verantwoordelijkheid die ondernemingen kunnen opnemen in het streven naar een duurzame samenleving: ALLE aspecten van duurzame ontwikkeling, zowel economische, sociale als milieuaspecten

Lees meer...

Duurzame ontwikkeling

= Als nadruk niet zozeer ligt op goed of kwaad, maar het bedrijfsleven bekwaam en gemotiveerd wordt geacht mee te werken aan een permanent zichzelf verbeterende toekomst
 triple P botomline bestaat uit: Pople, Planet, Profit

Lees meer...

Globalisering

 betekent dat sommige producten en diensten wereldwijs het zelfde zijn
 voordeel: elke speler kan volgens comparatief voordeel zijn relatieve positie verbeteren
 globalisering wijst wereld keihard op problemen
 vele multinationals exporteren hun probleem: vervuilen, produceren, experimenteren en doen zaken op maieren waarvan ze weten dat ze in het thuisland volkomen onaanvaardbaar zijn
 multinationals stoten ook op bizarre lokale wetgevingen of omzeilen handig alle lokale wetgeving

Lees meer...

Bedrijfsethiek

2 visies op MVO

1e visie

 concentreerde zich op ethische kwesties
moraal: het geheel van handelingen die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk wordt gezien, het geheel van samenhangende waarden en normen
normen: verwachtingen rond concrete gedragingen, het zijn gedragsregels om die waarden concreet te beleven
ethiek: de bezinning over het juiste handelen
 voorstanders hebben vaak legalistische visie op bedrijfsethiek
 in samenleving worden dergelijke waardeconflicten behandeld door vertegenwoordigers van alle burgers  parlement: zorgt voor wetten om voor een concrete samenleving vast te leggen wat kan en wat niet kan en vertaalt met andere woorden, de waarden in wettelijke normen
 shareholderkamp

2e visie

 wijst erop dat als bedrijven hun economische belangen nastreven ze haast automatisch en in ernstige mate in conflict komen met fundamentele waarden van een samenleving
 winst en moraal zijn bijna antoniemen
 fundamenteel argument: er is voor een bedrijf geen hogere waarde dan winst maken
 stakeholderkamp

Lees meer...

Waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen ?

 bedrijf belangrijke speler in de maatschappij
 zeer veel positieve bijdragen
 maar ook veel negatieve:
-hinderlijke emissies
-milieurampen
-massaontslagen
-fraude
-angst op de werkvloer
-misleidende reclame
 belangstelling oor maatschappelijk verantwoord ondernemen vindt hier zijn oorsprong in

Lees meer...

Het concurrerend waardekader

Eerste dimensie
 plaatst flexibiliteit en vrijheid tegenover stabiliteit en beheersing
 cultuur die hoog scoort op flexibiliteit
- men springt soepel om met voorschriften
-mensen kunnen veel initiatief nemen
-creativiteit en innovatie wordt sterk gewaardeerd
-iedereen participeert
 cultuur die hoog scoort op stabiliteit en beheersing
- alles is goed onder controle
-processen verlopen doelgericht
-er wordt niet geïmproviseerd

Tweede dimensie
 plaatst interne focus tegenover externe focus
 interne focus
- kijkt vooral naar binnen
 externe focus
- kijkt naar markten, groeimogelijkheden, nieuwe technologieën

4 kwadranten

  • Personeelscultuur
     individu staat centraal
     onderscheid tussen leden en niet-leden is scherp
     minimum aan procedures, structuren, hiërarchie, voorschriften
     men spreekt liever over partnerships
    vakmanschap is belangrijk en enige bron van macht die wordt erkend
    omgangsvormen van leden zijn informeel, met niet-leden formeel
     kansen op persoonlijke ontwikkeling zeer belangrijk
    Clancultuur waar de nadruk ligt op samenwerking en interne communicatie, op overleg en betrokkenheid van iedereen
  • Taakcultuur
    gericht op het elkaar krijgen van externe taken
     rationaliteit is extern gericht
    doelgerichte cultuur
    gerichte marktcultuur
     tolerantie voor onzekerheid is laag
     men houdt van duidelijke gefundeerde beslissingen
     krachtige chef is nodig
     er is marktcultuur waar de nadruk ligt op concurrenten, op marktaandelen, op klanten binnenhalen en behouden
  • Rolcultuur
    in stand houden en perfectioneren van het systeem zeer belangrijk
     lage tolerantie voor onzekerheid(respect voor de regels, conservatie ingesteldheid, voorzichtigheid)
     hoge tolerantie voor machtsafstand
    veel respect voor hiërarchisch overste
     communicatie is formeel
  • Aanpassingscultuur
    aanpassingsvermogen staat centraal
     tolerantie voor onzekerheid is hoog
     veiligheid en zekerheid worden als onbelangrijk beschouwd
     grote machtsafstand is een bedreiging voor het aanpassingsvermogen
     er is een adhocratiecultuur waar de nadruk ligt op creatief zijn, zich voortdurend aanpassen, innovatie, meegaan met allernieuwste tendensen
Lees meer...

Typologie van Hofstede

 Hofstede werkte voor IBM
 probeerde grondig nationale culturen te bestuderen
 culturen verschillen op vier grote dimensies

  • Grote of lage tolerantie voor machtsafstand
     bij hoge machtsafstand: men aanvaard dat er een sterke hiërarchie is en dat de leiders voor zichzelf zorgen
  • Sterk of zwak vermijden van onzekerheid
  • Individualisme versus collectivisme
  • Mannelijkheid versus vrouwelijkheid
Lees meer...

Wat is bedrijfscultuur

= De samenhang van waarden, mythen, helden en symbolen die betekenis geeft aan alle stakeholders
= Het gemeenschappelijk geloof, het credo van de gehele organisatie, een gemeenschappelijke overtuiging hoe de dingen werken, hoe de organisatie in elkaar zit

Waarden van fundamenteel naar fundamenteel naar oppervlakkig

  • Gemeenschappelijke filosofie
     bedrijfscultuur omvat een gemeenschappelijke kijk op wat belangrijk is
     bedrijfscultuur liggen gemeenschappelijke waarden, eenzelfde ideologie
     gemeenschappelijke ideologie= een geheel van overtuigingen die het bestaan van de organisatie legitimeert
  • Rituelen en ceremonieel
     dagelijks terugkerende gedragspatronen die voor alle leden van de organisaties hoge betekeniswaarde hebben of de uitzonderlijke plechtige activiteiten die speciale gebeurtenissen onderstrepen
  • Helden en heldenverhalen
     helden: personifiëren de fundamentele waarden
  • Symbolen
  • Humor
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen