Menu

Item gefilterd op datum: januari 2014

Freud en de psychoanalyse

- belang van het onbewuste en van seks

→ persoonlijkheidsontwikkeling: proces dat spanningen oproept

→ driften controleren, maar dezen blijven krachtige motieven in het onbewuste

=> verschillende stadia: schenkt veel aandacht aan oedipale fase

= fase dat kinderen stilaan zonder het voortdurende gezelschap van de ouders kunnen

→ erotisch geladen spanningen

→ oedipus complex

Lees meer...

De vroege ontwikkeling van het kind

- Ontwikkeling van de perceptievaardigheid

= verschillen waarnemen en daarop reageren

→ pasgeboren kinderen reageren al selectief op hun omgeving

→ perceptuele vaardigheden zijn eerst zeer zwak, maar vanaf enkele maanden nemen de visuele en auditieve capaciteiten snel toe

- Lachen en wenen

=> Volwassenen reageren selectief op het gedrag van hun baby:

→ gedrag wordt opgevat als betekenisvol: responsen van de baby worden sociaal gedrag baby huilt zonder bedoeling, maar afhankelijk van hoe de ouders hierop reageren, wordt het gedrag betekenisvol en dus sociaal gedrag

=> betekenis van wenen en lachen wordt toegekend = in alle culturen verschillend

- Zuigelingen en Verzorgers

=> baby herkent de moeder vanaf 3 weken: reageert op bepaalde kenmerken

→ vroege interactie tussen moeder en kind is niet zo natuurlijk als men soms denkt, is sterk cultureel bepaald

=> zeven maanden: baby ziet moeder als een op zichzelf staand persoon

→ tijdsbesef en besef dat voorwerpen en mensen een zelfstandig bestaan leiden, ook wanneer je er niet naar kijkt

=> leerperiode voor de moeder:

→ projecteren eigen kenmerken op de baby

→ leren gedrag van het kind te interpreteren en op een gepaste manier te reageren

- De ontwikkeling van sociale reacties

=> ontstaan van de sociale wereld: verschil/onderscheid maken tussen actieve en passieve dingen (bijv mensen en knuffels)

→ of dat dingen blijven bestaan, ook als zijn ze buiten gezichtsveld

=> Mildred Parten over spelen: aantal stappen

1. solitair: kind speelt op zichzelf

2. parallelle spelen: kinderen zijn zich bewust van anderen rondom hen, beginnen te imiteren

3. associative play: kind betrekt zijn eigen gedrag op anderen, maar blijft doen wat hij zelf wil

4. cooperative play: echte samenwerking

=> 1 tot 5 jaar: discipline en zelfbeheersing

→ lichaamsbehoeften controleren

→zich gedragen in verschillende contexten

=> 5 jaar: redelijk autonoom wezen

→ kan bijna onafhankelijk routinematige activiteiten uitvoeren van het leven thu

- gehechtheid en verlie

=> Bowlby: moederlijke deprivatie: kinderen die geen hechte en liefdevolle verhouding met hun moeder ervaarden, kunnen later persoonlijkheidsstoornissen krijgen

→ e.g. Rhesusapen: niet zozeer contact met moeder was belangrijk, eerder gehechtheid aan soortgenoten in het algemeen

- Deprivatie bij kinderen

=> kind moet consistente relaties met anderen opbouwen waarbinnen her zich emotioneel kan hechten aan anderen

→ niet noodzakelijk de moeder zelf

→ vorming van stabiele, emotioneel zeer hechte relaties met anderen is voor het kind onmisbaar

=> Korte vs. lange termijn gevolgen

→ korte: ontreddering

→ lange: achterstand in taal- en intellectuele ontwikkeling

Lees meer...

Opvoedingspatronen

- socialisatie door interacties die kinderen met anderen aanknopen

→ wederkerigheid: kinderen beïnvloeden ook gedrag van hun omgeving

- Repressieve versus tolerante socialisatie: (schema: p 66 + nota’s)

1. Repressieve socialisatie= wanneer de betrokkenheid van het kind in zijn socialisatieproces wordt benadrukt

2. Tolerante socialisatie= wanneer de rol van de opvoeder wordt benadrukt, het kind moet vooral gehoorzame

Lees meer...

De mens als sociaal wezen

- socialisatie = iets geschikt maken voor sociale omgang, een individu vormen zodat het zijn steentje kan bijdragen aan de maatschappij

→ is niet slechts cultureel programmeren, is een actief proces waar men actief aan deelneemt

→ gaat je hele leven door

→ primaire socialisatie vs. secundaire socialisatie

- essentieel:

→ voor voortbestaan van de maatschappij: wordt met ieder nieuw lid ‘herbrond’

→ voor individu: leert vaardigheden en wordt een zelfbewust persoon met een eigen identiteit (dus individu krijgt pas zelfstandigheid en zelfbewustzijn dankzij de sociale processen waarvan ze deel uitmaken)

- begint al voordat het individu geboren is: geboorteplanning, abortus, …

- mens dankt alles aan de sociale omgeving waarin hij terecht komt

→ menselijk gedrag is aangeleerd

→ zelfs meest elementaire activiteiten

e.g. slapen

→ ook complexe gedragingen

e.g. groeten

- Het geval Genie: illustreert hoe essentieel sociale contacten zijn voor de ontwikkeling van een kind of wat van een mens zonder sociale contacten terecht komt p 63

- Enfants Sauvages:

→ menselijke mogelijkheden zijn zeer beperkt indien ze zich niet kunnen ontwikkelen tijdens een vroege socialisatieperiode

=> menselijkheid is GEEN biologische factor, maar een sociaal-culturele verworvenheid

=> mens is een sociaal wezen omdat de sociale omgeving hem vormt

Lees meer...

Contact tussen culturen

- men ontleent zaken aan een andere cultuur dan de zijne

→ Deze zaken krijgen vaak een andere betekenis en worden zo ingepast in de eigen cultuur

→ voorbeeld: Cargo Cultures

Lees meer...

Culturele Universalia

- Murdock: er bestaan culturele universalia

= kenmerken die voorkomen in alle, of zo goed als alle culturen

→Bijvoorbeeld taal: grammaticaal ontwikkelde taal is typisch menselijk en komt

in elke cultuur voor

- Kritiek: biologisch fundament + binnen universalia grote verschillen

- spreken en schrijven:

→ Ontwikkeling van het schrift als één van de belangrijkste omwentelingen in de menselijke geschiedenis

→ Gesproken woord:

  • beperkt tot specifieke contexten
  • verhalen
  • onaantastbaarheid
  • wervende kracht

- Semiotiek en materiële cultuur:

→ Semiotisch systeem = systeem van niet-verbale culturele betekenissen

→ Studie bruikbaar voor vergelijking verschillende culturen (eg wijze waarop gebouwen in steden geordend zijn)

<-> materiële cultuur: voornamelijk bevrediging van fysieke behoeften

→ Classificeren van maatschappijen adhv hoe zijn hun fysieke behoeften bevredigen

Lees meer...

Culturele identiteit en etnocentrisme

- eigen gedragspatronen die vreemd lijken in de ogen van mensen met een andere culturele achtergrond

→ Iedere handeling die uit haar context beschreven wordt, lijkt vreemd

=> cultuur moet bestudeerd worden in termen van zijn eigen betekenissen en waarden

= cultuurrelativisme

  • relatief cultuurrelativisme
  • absoluut cultuurrelativisme

- etnocentrisme: waarden, normen, praktijken en denkbeelden uit een andere cultuur interpreteren in het licht van de waarden en normen van je eigen cultuur

Lees meer...

Culturele diversiteit

- neutrale betekenis

= waarden en gedragsnormen verschillen van cultuur tot cultuur omdat de natuur ons niets oplegt

- tussen culturen en binnen culturen:

→ Binnen een cultuur zijn er gemeenschappelijke basiswaarden en veronderstellingen

= culturele uniformiteit in kleine maatschappijen

→ Geïndustrialiseerde maatschappijen: subculturen

Lees meer...

Sociale institutie

- Emile Durkheim: instituties bestaan buiten het individu en leggen zich dwingend aan dat individu op

- Arnold Gehen: menselijke vroeggeboorte + instinctloos

→ Gevoelig voor invloeden van de omgeving omdat mens na zijn geboorte nog een groot deel van zijn biologische ontwikkeling moet doormaken

→ Nood aan stabiliteit en sociale institutiesom onze tekortkomingen te compenseren

- sociale instituties = cultureel gebonden gedragspatronen die aan het menselijk leven een stabiliteit geven die zijn biologische constitutie hem niet kan geven

→ Achtergrondfunctie: lossen problemen op nog voor deze zich voordoen

- historische oorsprong moeilijk achterhaalbaar + levensbelangrijke functie

- desinstitutionalisering: in moderne maatschappij is stabiliteit van instituties verzwakt

→ Onrust en onzekerheid want mens trekt alles in twijfel

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen