Menu

Item gefilterd op datum: januari 2014

De Levensloop

= proces van identiteitsvorming waarbij het individu abrupt breekt met de waarden en gedragspatronen die het tot dan toe vanzelfsprekend vond, en radicaal andere waarden aanhangt en gedragspatronen volgt

→ afbreken oude identiteit, er komt een nieuwe in de plaats

→ vooral bij isolatie van buitenwereld

- Total institutions:

= hebben zeer sterke greep op de individuen die er deel van uitmaken

→ weghalen barrières die 3 levenssferen normaal gezien scheiden

1. alle aspecten van het leven vinden plaats op eenzelfde plaats en onder eenzelfde autoriteit

2. dagdagelijkse activiteiten vervullen in het onmiddellijke gezelschap van een hele troep anderen

- collectieve activiteiten met andere patiënten

- alles moeten doen op dezelfde manier

3. strikt dagschema

- het dagschema wordt van bovenuit opgelegd door een systeem van expliciete formele regels en opzichters

  • op een welbepaald tijdstip gaat de ene actie over in de andere
  • bv. niet eender wanneer eender wie zien

- door het strikt dagschema neemt men de vrijheid weg van de patiënten om te vermijden dat ze in oude patronen vervallen

- gedrag in concentratiekampen

=> Bettelheim: zo objectief mogelijke, afstandelijke houding aannemen tov wat hij zag

=> patroon in verandering van persoonlijkheid

→ OF angst, deprivatie, onzekerheid maken dat persoonlijkheid afbrokkelt, men wordt wandelende lijken

→OF kinderlijk worden: verliezen tijdsbesef en capaciteit om vooruit te denken

→ OF proces van hersocialisatie: persoonlijkheid werd aangepast aan het kampleven, veel trekken gemeen met kampbewakers

Lees meer...

Hersocialisatie en ‘total institutions’

= proces van identiteitsvorming waarbij het individu abrupt breekt met de waarden en gedragspatronen die het tot dan toe vanzelfsprekend vond, en radicaal andere waarden aanhangt en gedragspatronen volgt

→ afbreken oude identiteit, er komt een nieuwe in de plaats

→ vooral bij isolatie van buitenwereld

- Total institutions:

= hebben zeer sterke greep op de individuen die er deel van uitmaken

→ weghalen barrières die 3 levenssferen normaal gezien scheiden

1. alle aspecten van het leven vinden plaats op eenzelfde plaats en onder eenzelfde autoriteit

2. dagdagelijkse activiteiten vervullen in het onmiddellijke gezelschap van een hele troep anderen

- collectieve activiteiten met andere patiënten

- alles moeten doen op dezelfde manier

3. strikt dagschema

- het dagschema wordt van bovenuit opgelegd door een systeem van expliciete formele regels en opzichters

  • op een welbepaald tijdstip gaat de ene actie over in de andere
  • bv. niet eender wanneer eender wie zien

- door het strikt dagschema neemt men de vrijheid weg van de patiënten om te vermijden dat ze in oude patronen vervallen

- gedrag in concentratiekampen

=> Bettelheim: zo objectief mogelijke, afstandelijke houding aannemen tov wat hij zag

=> patroon in verandering van persoonlijkheid

→ OF angst, deprivatie, onzekerheid maken dat persoonlijkheid afbrokkelt, men wordt wandelende lijken

→OF kinderlijk worden: verliezen tijdsbesef en capaciteit om vooruit te denken

→ OF proces van hersocialisatie: persoonlijkheid werd aangepast aan het kampleven veel trekken gemeen met kampbewakers

Lees meer...

Secundaire socialisatie

- ook bij volwassenen zijn er nog socialisatieprocessen bezig

→ enkel wanneer daartoe nood bestaat

Socialisatie van kinderen

Socialisatie van volwassenen

Daartoe ingerichte instituties (gezin, onthaalmoeder, school)

Instituties die de socialisatie van volwassenen niet als belangrijkste functie hebben (werk of gezin)

Interacties zijn emotioneel: uiten van emoties maakt dat het kind meer bij het leerproces betrokken is, en maakt het leren effectiever

Minder emotioneel, zakelijker (wijziging van identiteit  vorming van persoon)

Ononderbroken

Tijdens crisismomenten: wanneer de volwassenen nieuwe rollen opnemen bv. samenwonen, van werk veranderen

Verplicht: invloed van de opvoeders, kan zich niet aan het socialisatieproces onttrekken: je kiest niet voor je gezin, geen keuze

Vrijwillig: kan zich terugtrekken uit de situatie, hij kan de nieuwe rollen neerleggen, men kan daar zelf over beslissen

Lees meer...

Massamedia

- In de tweede helft van de negentiende eeuw wordt de massamedia belangrijk in het publieke leven: miljoenen lezen kranten, dagbladen,…

→ Zij beïnvloeden attitudes en opinies

- Nieuwe media

→ Moderne maatschappij: elektronische media maakt massamedia nog een → belangrijkere component van het leven

→ Bron van informatie

→ men verkiest de informatie van het nieuwsbericht van de TV boven de versie in de krant

→ Televisieprogramma’s: kunnen mogelijk tot gewelddadig gedrag leiden

→ Kranten, boeken, radio, televisie, film, cd’s, tijdschriften

Lees meer...

Scholen

= Formele expliciete curriculum: dat wat je leert is expliciet als doel vooropgesteld in reglementen

bv. leren lezen en schrijven

- hidden curriculum

→ maar ook informele omgang tussen kinderen en tussen kinderen en leraars

bv. onrechtvaardigheid tussen kinderen

→ Zij leren het gezag van de leraars te aanvaarden

→ Hun zelfbeeld wordt gevormd door de reacties van de leraars

→ allerlei dingen leren die weliswaar horen bij kennis over het samen leven

- plaats waar men ‘peer groups’ wordt gevormd

- school = complexe socialiserende instelling

- gelijkheid van kansen?

→ School is bedoeld om kinderen aan de beperkingen van hun sociale achtergrond onttrekken

→ Kinderen uit de lagere sociale klassen de kans geven om vaardigheden en kennis te verwerven die ze nodig hebben om op de sociale ladder op te klimmen

 werkelijkheid: de school werkt verschillen in de hand

→ Kinderen van lagere sociale klassen krijgen minder aanmoedigingen van hun ouders (die staan afwijzend tegenover de schoolcultuur met typische middenklasse gewoonten, taal en waarden)

→ In achtergestelde buurten beschikt men over minder faciliteiten

→ kinderen uit lage sociale klassen vinden de school een vreemde, vijandige omgeving: het schoolleven is verloren tijd: geen of weinig relevantie van school voor hun huidig en toekomstig leven

Lees meer...

De 'peer group'

= Vrienschappelijke groepen/groepen van gelijken, vaak met dezelfde leeftijd die je als gelijke behandelt

- iedere generatie heeft bepaalde rechten en verplichtingen, die veranderen naarmate de leden ouder worden.

→ De overgang van de ene leeftijdsgroep naar de andere gaat vaak gepaard met bepaalde rituele ceremoniën: niet individueel maar de hele leeftijdsgroep maakt collectief de overstap

→ Men onderhoudt nauwe en vriendschappelijke relaties

- Moderne maatschappijen: geen formeel afgescheiden leeftijdsgroepen, maar toch grote invloe → Heeft aan belang gewonnen in maatschappij waar men vooral buitenshuis gaat werken

- De relaties tussen peers zijn democratischer dan tussen volwassenen en jongeren: egalitaire manier van omgang, gebaseerd op wederzijds begrip, geen afhankelijkheidsrelaties, men maakt zelf hun gedragsregels ipv opgelegde gedragsregels

→ In gebieden met weinig mobiliteit blijven individuen vaak levenslang deel uitmaken van dezelfde peergroep

→ Ook in gebieden met veel mobiliteit blijft de peergroep belangrijk, hoewel men vaker van groep wisselt en nieuwe relaties aanknoopt: zij beïnvloeden nog altijd de houdingen en gedragingen van individuen

- Je leert jezelf te amuseren, om iets te kunnen zeggen zonder hiërarchische verhouding, je leert vooral ‘from scratch’ iets te doen, te organiseren, te maken, sociale ruimte waar sociaal geëxperimenteerd kan worden met het nemen van initiatieven

Bv. samen op reis gaan

Lees meer...

Het gezin

- De eerste omgeving waar een kind vertoeft, het is de belangrijkste omgeving

→ kind ontwikkelt zijn identiteit/bewustzijn via de omweg van het gezin/identificatie met wij-groep: gezin in belangrijk voor ontwikkeling identiteit van kind, uitbouw van de persoonlijkheid

→ het wij-bewustzijn gaat vooraf aan het ik-bewustzijn

→ verklaart waarom het er zo emotioneel aan toegaat in het gezin: het kind heeft nog geen identiteit en moet gevormd worden: alle aspecten van het leven moeten aan bod komen, ook de dingen die zeer intiem en persoonlijk zijn

- moeder = het belangrijkste individu voor het kind, maar de aard van de verhouding verschilt van cultuur tot cultuur

→ hangt af van wijze waarop het gezin en de familie als institutie vorm heeft gekregen en door de andere instituties in die cultuur

- moderne maatschappijen: vroege socialisatie vindt plaats in een kleinschalige gezinscontext

= moeder, vader, één of twee kinderen

→ in sommige culturen maakt de hele familie deel uit van hetzelfde huishouden

variaties in gezinsvormen: bv. eenoudergezinnen, twee paar ouders,…

→ soms is het gezin ook nefast voor de socialisatie van het kind: het heeft negatieve effecten voor de ontwikkeling van de persoonlijkheid

Bv. seksueel misbruik

- Het gezin is ook belangrijk voor positie op de sociale ladder

→ Vooral in traditionele maatschappijen

→ Sociale klasse waarin een individu geboren wordt speelt een grote rol

→ zij nemen karakteristieke gedragspatronen over van hun ouders : men heeft veel gemeenschappelijk: houdingen, attitudes, voorkeuren

→ kinderen worden natuurlijk niet helemaal zoals hun ouders, zeker in snel veranderende en complexe maatschappijen waar kinderen aan andere socialiserende instellingen worden blootgesteld

Lees meer...

De theorie van G.H. Mead

- ontwikkeling zuigelingen tot sociale wezens

→ door de handelingen van individuen rondom hen te imiteren

→ taking the role of the other: vanaf dit stadium beginnen kinderen een ontwikkeld zelfgevoel te krijgen door zichzelf door de ogen van anderen te zien

- zelfbewustzijn:

1. I (ik): spontane wensen en verlangens

2. Me (mij): al verinwendigde rollen

=> overgang in persoonlijkheidsontwikkeling van kind naar 5-jarige is het gevolg van rol verinwendiging

=> 8 tot 9 jaar: georganiseerde spelen

→ spelregels etc

→ begrip krijgen van waarden en normen die aan de basis liggen van het georganiseerde sociale leven

= generalised other: normen en waarden leiden zelfstandig bestaan, los van concrete personen die de normen doen toepassen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen