Menu

Proposities (AIT)

o For difficult tasks, lower level identification will result in better performance Het opknippen in kleine door te lopen stappen zorgt voor het uiteindelijk ergens komen.

o For easy tasks, higher level identification is more optimal for performance

Rennen op een loopband – Mensen die dat volhouden, houden gedurende het uur dat ze het doen fitter worden, verder kunnen lopen, aantrekkelijker worden etc. beelden die je erbij haalt, waardoor je de verschikkelijk saaie taak toch volhoud. Mensen die dat niet kunnen, lopen geen uur!

Lees meer...

Task meaningfulness / identification

Low level of identification: task is perceived as being composed of a set of mechanistic, concrete steps: the “how” of the behavior

High level of identification: perception of task in terms of meaning and personal significance: the “why” of the behavior.

Mensen kunnen iets in hun hoofd doen, waardoor ze op een andere manier gaan kijken naar de moeilijkheid van de taak en het doel dichterbij komt. Op lage niveaus van identificatie (wanneer je zo’n doel niet echt kunt relateren aan eigen waarden & normen) zien mensen een taak vooral als een set mechanisch door te lopen stappen. Naar tandarts gaan -> in stoel gaan zitten -> mond open doen -> 5min later KLAAR! Hoge niveaus van internalisatie linken doelen veel meer aan persoonlijke waarden, waardoor het beteknisvoller wordt. Hiermee kun je jezelf verwezenlijken

Lees meer...

Zelf-determinatie theorie

1: Autonomous motivation: a feeling of choice and a personal endorsement of the given activity. 2: Controled motivation: internal or external pressure towards the activity.

Interne druk = Eigen normen
Externe druk = Groepsnormen

Voorbeeld: “Een autonoom gemotiveerde student heeft intrinsieke motivatie om het te halen, zal over het algemeen langer volhouden en beter presteren. Aan de andere kant heb je studenten die vooral een voldoende willen halen, niet autonoom gemotiveerd, met tegenzin naar college, moeite met concentreren, zal over het algemeen minder presteren en eerder ophouden als het echt lastig wordt.”

Lees meer...

Onderzoeksvraag

How can people be helped to overcome their ambivalence, so they can efficiently deal with life’s necessities?

Hoe gaan mensen om met onvrijwillige (vaak onplezierige, minder leuke) doelen, waar mensen vaak tegenop zien? Niet autonoom gedrag wat je toch doet (gecontroleerd gedrag). Het zou mooi zijn om strategieeen te ontwikkelen om vervelende doelen toch te realiseren.

Lees meer...

Als je positieve feedback geeft, benadruk dan de bijdrage van die persoon in het behalen van het resultaat!

Negatieve feedback zorgt eigenlijk altijd (ook als het te wijten valt aan context) dat mensen onzeker worden. De nadruk wordt teveel gelegt op wat mensen nog niet kunnen. Als het goed gaat, hebben we het er niet over. Als het slecht gaat, dan hoor je het!

Appreciative enquiering (waarderende aanpak) = Stroming binnen onderzoek & praktijk. Focussen op wat goed gaat (ipv wat slecht gaat). Je neemt hierbij de positieve insteek. Waarom gaat iets zo goed? Talent management -> Wat brengen al die individuen mee en waar zijn ze goed in?

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen