Menu

Oudheid en Middeleeuwen

Klassieke Oudheid: Julius Caesar, leider vd Volkspartij, plaatste dagelijks witte borden op het forum met Acta Senatus en Acta Populi. Soort stadskrant, Acta Diurna genaamd.

Middeleeuwen: mondelinge communicatie belangrijke rol, bij expansie vd steden: eerste handschriftelijke kranten voor politici en koopmannen.

Boekdrukkunst (15e E): Vliegende Bladen als er een belangrijk actueel feit was. Begrippen als „censuur‟, „octrooi‟, „borgstelling‟ en „verantwoordelijke uitgever‟ duiken op. 16e E: Controle op organisatie vh drukkersbedrijf vergemakkelijkt door de aanstelling ve hoofdprinter.

Lees meer...

Op zoek naar “Journalism‟s next top model”

Het oude dubbele marktmodel (= inkomsten van lezers en adverteerders), werkt niet meer.

Vraag: „Wie wil in de toekomst voor welk soort journalistiek betalen?‟ -> Eerder een crisis van adverteerders en papier dan journalistiek.

Basis van het probleem: het oude adverteermodel waar papieren kranten (nu nog) mee werken.

Krantenbedrijven zijn voor het grootste deel van hun inkomsten afhankelijk van advertenties.

Failliete kranten maakten nog winst, de hoge schuldenlasten door slecht management kelderde de bedrijven. En dus niet een crisis in de journalistiek.

In online context: reclame en inhoud apart te vinden. Relatie adverteerder en krantenlezer is online helemaal anders dan offline. Maw., de online lezer is veel minder waard. „Print‟s not dead… yet.‟: Kranten maken nog winst, anderzijds, papieren lezers dalen sterk.

Advertentiemarkten en lezersmarkten verschillen van land tot land

* Amerika: 80% advertenties
* Japan: 20% advertenties
* België: 45-55% advertenties

-India & China: continu nieuwe lezerspublieken gevonden en nieuwe markten aangeboord.

-> Sociale veranderingen bepalen dus de grote verschillen tussen de landen. Sociale context en culturele eigenheid blijven doorslaggevende factoren.

Aandachtspunt België: herstellen zwakke vertrouwensband met de lezer.

Grote spelers worden gatekeepers van de „vrije‟ informatie op het net: bepalen via hun technologie en applicaties wat we wel en niet te zien krijgen.

- Amazon, Apple, Google

- „nieuwe media censuur‟: de regels die soms gesteld worden zijn bizar en in eigen voordeel.

Ook 3 grote groepen nieuwskanalen: - traditionele kanalen (steeds minder vertrouwen; BBC)

- de aggregatoren (steeds populairder; Google)

- eenpersoons blogs

Prof. Stephan Russ-Mohl: discussie over toekomstige businessmodellen journalistiek schommelt tsn 2visies.

- Moeder Theresa business model: teveel verwacht van schenkingen en donaties.

- Uncle Sam business model: overheidsgesubsidieerde journalistiek wat zal leiden tot het ondermijnen van de persvrijheid. Mohl stelt zelf alternatieve commerciële modellen voor:

- Tom Sawyer business model: crowd sourcing (=burgerjournalistiek). Journalistieke professionals worden voor een deel vervangen door leken.

- Ralph Lauren businessmodel: overpricing. Hoge exclusieve kwaliteitsjournalistiek aan een eliteprijs.

- Pay wall modellen: gebruikers wordt gevraagd een bijdrage te leveren. Helaas bestaat er onvoldoende kwaliteistbesef moeilijk om het publiek te overtuigen. Publiek is gewoon geraakt aan gratis nieuws = zero cost verslaving. Men zal dus het kwaliteitsbesef moeten opkrikken via gerichte comm. strategie.

- Max Havelaer model: Net zoals bij fair trade prijzen tot een eerlijke prijs komen voor kwaliteitsjournalistiek.

Kritiek op Mohl: modellen zijn niet democratisch: ze kunnen geen kwaliteit bieden voor een breed publiek. (Zoals bijvoorbeeld de BBC dat wel kan).

Vernieuwende initiatieven: Ingezet op journalistieke meerwaarde voor de consument. Band met de lezer versterken. Bvb. Japan: Patrouilledienst

ICIS: Bedrijf van 90-tal journalisten die zich richt op een niche van scheikundige bedrijven. Het levert betrouwbare informatie en prijsinfo uit de ondoorzichtige chemische industrie.

Demand Media: genereert artikels obv wat individuen online wereldkundig maken. (crowdsourcing) Help Me Investigate: virtueel onderzoeksteam die antwoord op een bepaalde onderzoeksvraag.

Lees meer...

Multi-levels goals in groups

For interdependent groups:
• Egocentric individual goals lead to lower group performance
• Groupcentric individual goals lead to higher group performance

Wat op individueel niveau geldt, geldt ook op team niveau. Met name in groepen waarbij de teamleden erg van elkaar afhankelijk zijn om samen tot een resultaat te komen, kan een negatieve relatie ontstaan wanneer de individuen egocentrisch zijn. Op het moment dat samenwerken heel belangrijk is, kun je individuele doelen afspreken, zolang het gaat over jouw specifieke bijdrage aan het realiseren van het groepsdoel. Als iemand voor zijn eigen gewin gaat, dan werkt het niet.

Lees meer...

Mogelijke moderators

1: Task interdependence (TI):
Degree to which group members have to share information, materials or expertise to achieve the desired group performance (Kozlowski and Bell, 2003)

2: Task complexity (TC) Bestaat een taak uit verschillende componenten?

Bestaat uit drie componenten:
1) Component complexity: number of acts and information cues
2) Coordinative complexity: number of relationships among acts and cues
3) Dynamic complexity: number of changes in acts and cues and their relationships
3: Participation
Tell = Leidingevende: Dit is ons doel.
Tell and sell = Leidinggevende: Dit is ons doel en zo gaan we het doen.

Lees meer...

Pitfalls of groups

“This is a story about four people named Everybody, Somebody, Anybody, and Nobody. There was an important job to be done and Everybody was sure that Somebody would do it. Anybody could have done it, but Nobody did it. Somebody got angry about that, because it was Everybody's job. Everybody thought Anybody could do it, but Nobody realized that Everybody wouldn't do it. It ended up that Everybody blamed Somebody when Nobody did what Anyone could have. “

Lees meer...

academic goals

T1 – Goal to keep up with schoolwork
o Level of identification with this goal
o Writing exercise – om de mate van identificatie te manipuleren.

T2 – Writing exercise
T3 – Writing exercise
T4 – Measurements of

o Level of identification with the goal
o Expected grade

Resultaten

No main effects of level of writing and skill level

Interaction effect skill level x level of writing

Mensen die een doel of taak ingewikkeld vinden, moet je niet lasting vallen met het hogere doel, maar vooral begeleiden met een concreet stappenplan om het doel te realiseren.

Mensen die voldoende vaardigheden hebben (dus minder ingewikkeld doel) moet je vragen waarom het doel belangrijk is voor diegene en wat het doel behalen voor diegene zou betekenen.

Dit geld met name op het moment dat mensen een vervelende taak doen!

Conclusie

Individuals’ motivation can be improved by matching their goal focus to their initial skill level: low-skill individuals may be better off ‘‘keeping their nose to the grindstone’’ and high-skill individuals may be better off ‘‘keeping their eye on the prize”.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen