Menu

Lage betrokkenheid

Een laag betrokken consument leert eerder op een toevallige en passieve wijze. Hij besteedt nauwelijks aandacht aan de reclameboodschappen.

Vermits de productcategorie niet zo belangrijk is, maakt het hem ook niet zoveel uit wat hij koopt. Hij koopt dus niet altijd het beste, maar dikwijls het aanvaardbare. Op deze manier doet hij soms vooraleer hij denkt en beoordeelt hij het merk pas na de aankoop.

Er bestaat niet veel overeenkomst tussen de aankoop en de persoonlijkheid of levensstijl van de consument. Bij dit soort koopgedrag spelen referentiegroepen dan ook een veel kleinere rol dan bij productcategorieën met hogere betrokkenheid.

Laag betrokken kopers zijn bereid veel verschillende alternatieven desgevallend te overwegen als aankoop. Hun consideration set is dus relatief breed. Hij gaat met beperkte belangstelling en weinig inspanningsbereidheid te werk en zal dus weinig keuzecriteria gebruiken.

Lage betrokkenheidsaankopen veronderstellen een andere commerciële aanpak dan hogere betrokkenheidsproducten. Bij lage betrokkenheid speelt de inhoud van de reclame een minder belangrijke rol, dan wel vormelementen zoals muziek en atmosfeer. Om effect te sorteren dienen reclameboodschappen veelvuldig en kort te zijn, waarbij alleen enkele kernelementen worden aangebracht.

De prijs zal een veel doorslaggevendere rol spelen. Prijskortingen en dergelijke komen veel meer voor. Vermits de merkbeslissing dikwijls in het verkooppunt zelf gebeurt, spelen de beïnvloedingsmiddelen in de winkel sterk mee: plaats op de schappen, speciale stand, de verpakking zelf, winkelreclame enz. om hem aan te zetten tot probeeraankopen is de aanwending van gratis monsters veelal aangewezen.

Zie tabel p 259!!!

Lees meer...

Hoge betrokkenheid

Een sterk of hoog betrokken consument zal vrij veel informatie actief en redelijk systematisch verwerven. De consument zal normaliter eerst denken, dan pas doen. Hij zal eerst informatie verzamelen en dan pas werkelijk kopen.

Bij hoge betrokkenheid speelt de reclame een grote rol.

Lees meer...

Invulling van een productklasseconcept

De keuzecriteria zijn goed omschreven.

De consideration set is geleidelijk aan verkleind en omvat nu een beperkter aantal merken waarover de koper al meer weet dan in het vorige stadium.

Hij zoekt vooral vergelijkende informatie om zijn voorkeur te kunnen bepalen.

Als het productklasseconcept is ingevuld met concrete marktinformatie, vloeit de merkvoorkeur er logischerwijze uit voort, ligt de voorkeur vast en is het stadium afgelopen.

Dit stadium vergt minder tijd dan het vorige.

Lees meer...

De vorming van een productklasseconcept

Een gevormd productklasseconcept wil zeggen dat de koper weet over welk soort product het gaat, op grond van welke criteria dit beoordeeld moet worden en welke keuzecriteria in welke volgorde van belang zijn.

Er bestaat weinig kans op onmiddellijke aankoop.

De tijdsduur is relatief lang bij belangrijke aankopen en minder lang bij onbelangrijke aankopen.

Lees meer...

volgens het stadium in het koopproces

gedurende het aankoopproces van producten komen herkenbare stadia voor die sterk bepalend zijn voor de wenselijke marketingaanpak.

Howard en Sheth definiëren 3 stadia:

  • De vorming van een productklasseconcept
  • De invulling van een productklasseconcept
  • De aanwending van een productklasseconcept
Lees meer...

Exogene variabelen

De exogene variabelen die het typisch eigene van de koper weergeven en van de hem beïnvloedende factoren, schenken aan het koopproces een specifieke dimensie.

De marketer is eerder geïnteresseerd in het nagaan van de invloed van deze variabelen op het koopgedrag, dan wel in de verklaring van deze invloed.

Volgende exogene variabelen kunnen genoteerd worden:

  • Belang van de aankoop:

Dit beïnvloedt de hoeveelheid gezochte informatie

  • Persoonlijkheidskenmerken:

Vb. zelfvertrouwen of extravertie beïnvloeden koopmotieven, zoekgedrag,…

  • Financiële status:

Het huidige en verwachte inkomen en sparen oefent een invloed uit op de koopmotieven, evaluatiecriteria,…

  • De tijdsdruk:

Hoe groter de tijdsdruk, hoe kleiner de opgeroepen merkenset, hoe minder beoordelingscriteria gebruikt worden,…

  • Gezin en ‘face-to-face’-groepen:

Het gezin oefent een indringende en duurzame invloed uit op de vorming van houdingen. Rolverdeling binnen het gezin is belangrijk.

  • De sociale klasse
  • De cultuur

Lees meer...

Verbruikerstevredenheid

Verbruikerstevredenheid = duidt op de feitelijke ervaring van de koper van de behoeftebevredigende capaciteit van het consumptieobject.

Deze ex-post beoordeling wordt soms onmiddellijk na aankoop gemaakt, soms pas na verloop van tijd.

Indien de verwachtingen hooggespannen zijn, zal de tevredenheid later lager zijn dan wanneer de verwachtingen laag waren.

Dit wil niet zeggen dat als de verwachtingen wel bereikt worden de koper noodzakelijk tevreden is.

(on)tevredenheid over een merk kan betrekking hebben op gelijk welk van de merkattributen.

De na-aankoopervaring oefent een invloed uit op de keuzecriteria, op de merkenkennis en op de preferentie.

Deze invloed wordt vertekend door het fenomeen van cognitieve dissonantie.

Cognitieve dissonantie = een onbehaaglijke psychologische toestand ten gevolge van een verschil tussen een bestaand gezichtspunt of overtuiging ban een individu en nieuwe afwijkende informatie die het ontvangen heeft.

Na aankoop kunnen 2 types cognitieve dissonantie optreden:

  • Er kan een afwijking ontstaan tussen verwachting en realisatie.

Vb. men verwacht dat een grasmachine 5jaar meegaat, maar na 4 jaar is ze stuk.

  • Het gekozen merk kan achteraf slechter blijken dan sommige niet verkozen alternatieven.

  • In beide gevallen zoekt het individu naar wegen om het psychologisch onbehagen te verminderen:
    • Het product opnieuw verkopen of inleveren
    • Het zoeken van bevestigende informatie: men zoekt steun bij vrienden, reclame boodschappen mbt het gekozen merk,…
    • Het vermijden van dissonantie-veroorzakende informatie

Vb. men negeert de reclame over de verworpen alternatieven.

  • Men kleineert het belang van de aankoop
  • Men wijzigt zijn houding om ze gunstig te kunnen houden omtrent het gekozen alternatief. Men kleineert de ontbrekende karakteristieken van het eigen merkt en men vergroot het gewicht toegerekend aan de aanwezige attributen met hoge ex-postvalentie.

Lees meer...

Vertrouwen

Vertrouwen = graad van zekerheid die de koper heeft ten opzichte van een bepaald merk/product.

De koopsituatie wordt meestal gekenmerkt door een bepaalde graad van onzekerheid.

  • De koper is niet altijd zeker dat de aankoop aan zijn koopdoelstellingen beantwoordt.

De grootte van het risico hangt af van de complexiteit van de evaluatie van het product en het belang van de aankoop.

De mate van (on)zekerheid kan betrekking hebben op de merkenkennis, op de voorkeur of op de intentie om het merk te kopen.

De koper ontwikkelt ook andere strategieën om het risico te verminderen.

Vb. het zich richten tot een bekende merknaam, het trouw blijven aan een voldoening gevend merk,…

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen