Technologie
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
Door de evoluerende technologie krijgt te PR steeds meer mogelijkheden.
Door de evoluerende technologie krijgt te PR steeds meer mogelijkheden.
Risicomanagement is de ondernemingstechniek waar men door het nemen van voorzorgsmaatregelen toevallige verliezen te minimaliseren en te voorkomen.
Door de nieuwe wetgevingen wordt er meer aandacht geschonken aan verslagen zoals de interactie vh bedrijf naar de stakeholders of naar de omgeving. Hier door wordt PR weer belangrijker.
3 gebieden:
Vervolgens kan men de PR structuur nog verder onderverdelen naargelang de functionele lijnen of de taaklijnen:
Functionele lijnen: Indeling naargelang de functie wordt vaak gebruikt bij de afdeling PR. Hier gaat 1 persoon (of groep) naar alle taken kijken.
Taaklijnen: Indeling naargelang de taken gebruikt men vooral bij de communicatie. Het gevaar van beide benaderingen is dat de specialistische persoon functie-en taakgericht wordt.
Publicaties
10 taken vn een PR-beoefenaar:
1) Schrijf – ectiewerk: Webblogs, jaarverslagen, toespraken, brochures,…
2) Mediarelaties en plaatsing: Contact met de media, tijdschriften,…
3) Onderzoek: Verzamelen v info over publieke opinie, trends, wetgeving,…
4) Management en administratie: Ontwikkelen v programma’s, doelen en doelstellingen bepalen, bepaling publiek,…
5) Speciale evenementen: organiseren en leiden v conferenties, openingen,…
6) Spreken: voor groep spreken, presentaties,…
7) Productie: fotografie, vormgeving, multimedia, artwork, audiovisueel,…
8) Training: mediatraining en optreden in openbaar, coachen bij schrijven,…
9) Contact: relaties onderhouden met media, lokale gemeenschap, vergaderen,…
10) Advisering: management adviseren op politiek en sociaal vlak, crisisvermijding en crisismanagement,…
Bij PR gaat het over opbouwen van relaties met talrijke stakeholders, en het gebruik van een grote reeks middelen en technieken.
Maar deze scheidingslijn vervaagt. Veel organisatie hebben tegenwoordig één communicatiefunctie die beide dingen regelt.
Human resources of personeelszaken
ü Voor deze zaken is het evident dat PR-en human resources/personeelfuncties samenwerken om met de werknemers te communiceren.
ü Bij elke belangrijke verandering (fusie, ontslagen, promotie,…) is het van belang dat PR deze veranderingen juist en tijdig communiceert.
2 overheersende rollen:
!! Wij heten communicatiemanager maar we zijn eigenlijk communicatiedeskundige.
De rol van communicatiemanager wordt in 3 typen verdeeld:
Senior PR-functionarissen zijn mensen die een formele positie innemen in hun organisatie, deze mensen hebbe veel ervaring en vaardigheden. Deze mensen proberen een plaats in te nemen in de top vh bedrijf of zo de PR meer aandacht te geven binnen de organisatie.
Los van alle voorgaande factoren hangt de plaats van PR nog af van andere factoren. Dit wordt duidelijk gemaakt adhv een voorbeeld: De PR-functionaris.
Organisatie bestaat uit een reeks subsystemen die elkaar beïnvloeden en gezamenlijke interactie hebben met de externe omgeving.
Verschillende subsystemen:
Één van de belangrijkste factoren hoe PR-functie wordt georganiseerd is de cultuur vd organisatie.
Cultuur: de manieren, gewoonten, overtuigingen en gedragingen v mensen in een organisatie.
| Begin | Groei | Volwassenheid | Afname |
PR-orientatie | Marketingcommunicatie | Marketingcommunicatie Interne communicatie | Marketingcommunicatie Gemeenschapsrelaties Interne communicatie Financiële PR Public Affairs | Marketingcommunicatie Investor relations Interne communicatie |
Voorbeelden van PR-activiteiten | Face-to-face Bijeenkomsten Presentaties Soc. Gebeurtenissen Printmedia Brochures Website Persberichten | Merchandise Mediarelaties Persberichten Persconferenties Briefings Emails Visuele marketing Exclusieve verhalen | Corporate social responsability programme Steun aan onderwijs Goede doelen Financiële pers Issuemanagement Intranet | Crisismanagement Fusies Interne communicatie Klantenrelaties Leveranciersrelaties Behoud |
Staf | PR als deel vd marketingketen | PR-specialist van consultancy bureau | PR-afdeling Indien nodig: consultancy | Specialistische PR-staf en gespecialiseerde consultancies |
PR hangt ook af vd omvang, hoe groter het bedrijf hoe groter de PR-afdeling. Terwijl sommige kleinere bedrijven wordt uitbesteed aan een extern PR-bureau.
Stabiele sector: vooraf geplande en ondersteunende PR-activiteiten kunnen gehandhaafd worden.
Snelgroeiende sector: hebben snel reagerende en ook proactieve programma’s nodig. Men moet als bedrijf bekwaam zijn om te reageren om de dynamische markt.
Voorbeelden van verschillende sectoren: Overheid => gemeenschap, Snoepsector=> marketingcommunicatie,…
Stakeholders: personeelsleden, leveranciers, afnemers, aandeelhouders, geldschieters en dergelijke. De micro-omgeving. Dit zijn zaken dichter bij huis en zij ook beter beheersbaar.
Dit publiek kan onderverdeeld worden in 4 groepen naargelang hun relatie (linkage):
Organisatie heeft hier geen vat op: bijv. overheidsbeslissingen, maatsch. trends,…
Wordt ook de maatschappelijke omgeving genoemd omdat maatschappij grote invloed heeft
Om de macro-omgeving te onderzoeken is er het STEP instrument: Sociaal, Technologisch, Economisch en Politiek
Economisch (rentekoersen, werkgelegenheidspeil, waarde van de euro,…)
Politiek (arbeidsrecht, handelsrecht, politieke verdragen,…)
Voorbeelden van verschillende maatschappelijke trends: