Menu

Het ‘ijsberg-concept’

Bij een ijsberg is er een zichtbaar en een onzichtbaar gedeelte. Dit wordt vergeleken met cultuur en identiteit.

De opvallende elementen bevinden zich ‘boven water’. De elementen die moeilijker te bepalen zijn (vb. taboes,…) bevinden zich ‘onder water’.

Lees meer...

Persoonlijkheid en cultuur

Veel bedrijven gebruiken de organisatiecultuur om te kijken wat hun persoonlijkheid is.

Wat bepaalt de organisatiecultuur?: doelen, mission statement, en algemene strategie.

Hieruit kan men dan kijken hoe een organisatie zich naar voor brengt: Vb. Creatief,gedurfd,…

Men moet persoonlijkheid en cultuur niet verwarren:

  • Cultuur = het geheel aan waarden, normen en tradities dat heerst binnen een bedrijf.
  • De organisatiecultuur kan formeel/informeel zijn en niet/wel uitgesproken.

=> Vb. uitgesproken cultuur = Mission statement

Lees meer...

Identiteit vd organisatie

= Hoe een organisatie zichzelf ziet en hoe ze wil overkomen. Als organisatie probeert men hier zoveel mogelijk controle over te krijgen.

Identiteit ve bedrijf bestaat uit 3 elementen (volgens Birkgit en Stadlet):

1) Gedrag: symboliseert het totale gedrag vd organisatie=> vb. van CEO, receptionist,…

2) Symbolen: huisstijl, logo, gebouwen, bedrijfskleding

3) Communicatie: alles wat gecommuniceerd wordt=> vb. CC, pers, publicaties,…

Spanningsveld tussen identiteit en imago:

  • Stakeholders kunnen een verschillend beeld hebben v een organisatie
  • Imago en identiteit komen niet altijd overeen, het is de taak vd PR deze kloof te overbruggen.

Hoe?: door identiteit zo goed mogelijk te sturen en door onbedoelde actie/communicatie te verminderen

Lees meer...

Corporate public relations

Bij corporate kijkt men naar de organisatie in het geheel, niet naar de verschillende afdelingen.

Corporate PR: Men moet dit zien als een paraplu die de hele organisatie overspant. Ieder sector vd organisatie wordt er door beïnvloed. Corporate PR is een managementfunctie die zijn doel bereikt door het formuleren ve centrale boodschap die bedoeld is om duidelijk te maken en te beïnvloeden hoe iedereen in de organisatie handelt, communiceert,…

Corporate PR werkt proactief aan het opstellen en uitvoeren van strategieën die als doel hebben de kloof te verminderen tussen hoe de uiteenlopende interne en externe doelgroepen de organisatie zien. En ook hoe de organisatie wil gezien worden.

Lees meer...

Waarom maatschappelijk verantwoord zijn?

MVO levert een bijdrage aan het imago en de reputatie vh bedrijf:

  • Door de goede reputatie zijn anderen meer bereid het gezichtspunt vd organisatie serieus te nemen.
  • Een goede reputatie draagt bij aan de versterking v informatievoorziening vd organisatie aan de samenleving en verbetert daarom de middelen op alle gebied.
  • Een goede reputatie maakt het de organisatie makkelijker om werknemers te motiveren en te werven.
  • Een goede reputatie kan waarde toevoegen aan producten en dienste vd organisatie.
Lees meer...

Filantropie

= Menslievendheid, weldadigheid. Een filantroop is iemand die door weldadigheid het lot van zijn medemensen probeert te verzachten. Het is een manier om iets terug te doen voor de maatschappij.

Dit wordt meestal door grote industriële bedrijven gedaan: vb. donaties geven aan ziekenhuizen,…

Corporate filantropie: een manier om iets terug te geven aan de gemeenschap, de kwaliteit van leven voor de werknemers verbeteren en corporate citizenship (=goed burgerschap van de onderneming) uitoefenen.

Lees meer...

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (Corporate social responsibility)

Een vaak gebruikte managmentterm is Corporate social responsibility (CSR) of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het gaat over de manier waarop organisaties hu relaties met stakeholders plannen en managen. MVO is een manier voor de onderneming om verantwoordelijkheid te dragen voor haar samenleving en stakeholders.

Impact ve bedrijf op de omgeving:

  • Niveau 1: basis => Belastingen betalen, de wet naleven, eerlijk handelen

  • Niveau 2: bedrijfsmatig => Minimaliseren van negatieve zaken: vb.overuren wegwerken.Handelen naar de geest vd wet: de wet naleven + voor zichzelf striktere norm opleggen.

  • Niveau 3: maatschappelijk => Verantwoordelijkheid voor een gezonde samenleving. Helpen wegnemen/verminderen v problemen in de maatschappij. Iets betekenen voor de maatschappij => Vb. lokale gemeenschap steunen.

!! Men moet wel een onderscheid maken tussen MVO en het steunen v goede doelen of filantropie.

Lees meer...

Professionalisering

3C – Corporate Communications Community: Vertegenwoordigt en dient de belangen van mensen die actief zijn in corporate communicatie.

Intern heeft de vereniging als doel de algemene beroepskwaliteit te verbeteren, door de werknemers een sociaal netwerk en een platform te bieden voor kennisuitwisseling, advies en steun.

Extern, ten opzichte van de bedrijfswereld en het grote publiek, bestaat het doel erin, het belang vd corporate communicatie toe te lichten in de bedrijfswereld.

Het Belgisch Genootschap Van Public Relations Adviseurs (BPRCA) groepeert de meerderheid van adviesbureaus. Het is de enige vereniging in België. Het BPRCA vertegenwoordigt ook leden op internationaal niveau bij ICCO.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen