Menu

Crisismanagementprincipes

Bepaling vh probleem: meest cruciale aspect

Centraliseer of controleer informatiestroom: nagaan naar waar je informatie gaat

Isoleer het crisisteam vh dagelijks bestuur: Creëer een nieuw team die de crisis moet aanpakken en behoud het dagelijks bestuur voor de normale activiteiten vd organisatie.

Stel een worst case – planningpositie vast: ook rekening houden met het slechtste geval.

Wees niet van 1 persoon afhankelijk: verspreid de taken

Weersta altijd het vechtersinstinct: Ga niet in vechtlust met media, andere bedrijven,…

Begrijp waarom de media er is: media is een handig instrument, bespeel dit

Communiceer persoonlijk: Vb. er is meer invloed wanneer de CEO aanwezig is.

Beheers het probleem: Beperk het probleem tot een zo klein mogelijk geografisch gebied.

Besef de waarde v kortetermijnopoffering: denk 2x na wanneer je een beslissing neemt.

Lees meer...

Crisisaudit

Eerste stap bij voorbereiding is uitvoeren v een onderzoek (=audit). Hierbij worden sleutelgebieden zoals marketing, werknemersrelaties, veiligheidsdeskundigen onderzocht. De resultaten v dit onderzoek geven de belangrijkste probleempunten weer.

Lees meer...

Praten met de media

5 C’s (!!):

  • Concern: bezorgdheid uiten.
  • Clarity: duidelijke informatie naar buiten brengen
  • Control: Controle houden, initiatief nemen, zelfzeker overkomen
  • Confidence: boodschap met vertrouwen brengen
  • Competence: inhoudelijk competentie tonen en weergeven, hoe zij als vertegenwoordigers vd organisatie de crisis zullen aanpakken.
Lees meer...

Communiceren tijdens een crisis

Communiceren tijdens een crisis is zeer belangrijk toch doen veel bedrijven het niet door verscheidene redenen:

  • De noodzaak om eerst alle feiten op een rij te zetten
  • De wens om paniek te vermijden
  • Er is geen woordvoerder=> schrik dat interview gaat mislukken
  • Ze weten niet hoe ze crisis gaan aanpakken
  • Hebben schrik om bepaalde informatie te openbaren
Lees meer...

Wat zijn werkelijke kosten v een crisis?

Buiten de schade aan reputatie zijn er ook ‘werkelijke’ kosten zoals:

  • Afleiding vh management: tijdens crisis heeft het management geen tijd vr het dagelijks bestuur, wnt wanneer er n crisis toeslaat moet het management n crisis runnen!
  • Bezorgdheid v werknemers: Veel bedrijven communiceren te weinig met hun werknemers is crisis, zo verliezen ze eigenlijk gemotiveerde helpers tijdens de crisis.
  • Politieke reactie: er ontstaat politieke druk vd overheid.
  • Wettelijke acties: Tijdens een crisis durven mensen een bedrijf nog sneller aanklagen.
  • Klantenreacties: Klanten zijn vergevingsgezind, tenzij je niet genoeg communiceert!
  • Marktvertrouwen en reputatie: De belangrijkste kostenpost, heel belangrijk!
Lees meer...

Waar komen crises vandaan?

Kunnen overal ontstaan, maar meer als 50% treedt op bij voedsel, drank en medicijnen.

Vaak ontstaan een crisis doordaat de verkeerde persoon de verkeerde info vast krijgt.

In de huidige samenleving (technologie) gebeurt het al sneller dat deze info vrijkomt.

Of de informatie komt van een insider. Zo ontstaan 25% vd crises. (geruchten)

Lees meer...

Fases vn crisisbehandeling

Fase

Kenmerken

1

Opsporing

De organisatie kijkt uit naar waarschuwingssignalen

2

Voorbereiding

De organisatie bemerkt de waarschuwingssignalen en bereidt plannen voor om de crisis te vermijden of plannen om met de crisis om te gaan zodra die optreedt

3

Insluiting

Stappen nemen om de lengte vd crisis of haar effecten te beperken

4

Herstel

Pogingen worden gedaan om terug te gaan naar de normale situatie

5

Leren

De organisatie evalueert de crisis om de negatieve uitwerkingen tegen te gaan en misschien mogelijke voordelen voor de toekomst in te zien

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen