Menu

Leerprocessen van attitudeontwikkeling

- Klassieke conditionering: men maakt een associatie met een product/sfeer. Een goede sfeer = positieve reactie, een negatieve = negatieve reactie. Bv. Coca-Cola: goede ervaringen, reclames zorgt voor een goede sfeer.

- Operante = instrumentele conditionering: belonen en/of bestraffen. Bv. Direct een boete bij het roken in een horecazaak. Nog een bv. Klantenkaarten, A-merken willen aanduiden dat als je hun merken koopt dat je dan een goed gevoel krijgt

- Cognitief leren: je leert iets over een product door er info over te winnen (vooral bij dure producten met een hoge betrokkenheid)

Bv. gsm, laptop,…

Lees meer...

Hoe ontstaan attitudes?

- Persoonlijke ervaringen. Bv. ‘ik ga graag bij de Colruyt winkelen omdat ik daar een goede ervaring mee heb. Goede prijzen en goede producten. Je vindt er alles.

- Beïnvloeding door anderen: vrienden, ouders, bekende personen,…

- Beïnvloeding door massamedia: het heeft als doel geld inpompen door een bepaalde sector. Bv. Unizo heeft geld ingepompt om ondernemers te steunen om zelf zelfstandig te worden.

Lees meer...

Kenmerken

- Aangeleerd

- Consistent (= blijvend)

- Objectgebonden (= hetzelfde product en zijn varia ervan)

- Vaak gedragvoorspellers (= handeling bepalend  ga ik het kopen of niet)

Lees meer...

Hoofdstuk 4: Attitude

Bv. Plastic flesje Jupiler: ze gingen dit lanceren omdat er iets nieuws op de markt moest komen, het was zomer en het zou gemakkelijk geweest zijn om mee te nemen (je moest het niet in 1x leegdrinken en het mag mee op de camping).

De attitude voor het gebruik van de petfles was heel negatief (niet lang genoeg koud, niet verfrissend). Daarna werd het getest door mensen te laten proeven en men was positiever over het petflesje (ligt goed id hand, recycleerbaar, licht gewicht,…)

Lees meer...

Geheugenproces

1. Coderen van informatie:

- Beter associëren met informatie die al in het geheugen aanwezig is: merknamen die verwijzen naar fysieke kenmerken ve productcategorie of producten die gemakkelijk te visualiseren zijn. Soms werkt het om in uw merknaam te verwijzen naar fysieke kenmerken. Iets visualiseren is ook goed om beter te onthouden. Maw; vorm en kleur zijn hier zeer belangrijk. Bv. WC-eend de fles heeft de vorm van een eend

- Episodische herinneringen: in commercials worden soms episodische herinneringen geselectederd door ervaringen die door veel mensen worden gedeeld. Maw; herinneringen die je ophaalt.

2. Opslaan van informatie:

- Namen van merken en producten moeten in LTG terecht komen (afhankelijk vd mate van betrokkenheid bij het product).

- Herhalen.

- Gevoelsadvertenties: sterke emoties opwekken.

3. Oproepen van informatie:

- Stemming-congruentie-effect: beter info oproepen als onze innerlijke toestand overeenkomt met die vh moment dat de info w aangeleerd.

- Vertrouwdheid: bekendheid met een product versterkt de herinnering.

- Pregnantie: prikkels nieuw en verrassend maken, verbetert de herinnering.

- Visuele aspecten: trekken de aandacht = dominant.

Lees meer...

Retentie

- Sensorisch geheugen

- KT geheugen: groeperen, relateren en herhalen

- LT geheugen: associatief geheugennetwerk  bestaande informatie van een ding en daaraan wordt nieuwe informatie gekoppeld (hoe groter het netwerk, hoe gemakkelijker op te roepen en te onthouden)

Lees meer...

Begrip stimuli

- Identificatie en categorisatie van de stimuli:

  • Principes van de Gestaltpsychologie: wet van nabijheid, wet van volledigheid, wet van gelijkheid, wet van continuïteit, figuur-achtergrondprincipe.

- Interpretatie van nieuwe stimuli: nieuwe info wordt geïnterpreteerd aan de hand vd aanwezige informatie. Nieuwe informatie wordt gekoppeld aan hetgeen dat we al weten van een bepaald product.

  • Stereotypen, halo-effect.

- Interpretatie van stimuli

  • Halo-effect: één positieve/negatieve eigenschap doortrekken naar andere eigenschappen

Bv. een slordige winkelier  geen goede winkel

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen