Franz Anton Mesmer (1734-1815):
- Gepubliceerd in Psychologie
Gebruikte hypnose (‘mesmerism’).
Gebruikte hypnose (‘mesmerism’).
Elektronconvulsieve therapie, techniek in1938 voor het eerst toepasten bij schizofrenen. Later kwamen ze erachter dat het vooral effectief is bij depressie
Psychosurgery zijn vooral verantwoordelijk voor het wereldwijde gebruik van “psychosurgery” als behandeling. In 1936 voeren ze de eerste frontale lobotomie uit in de U.S. Uiteindelijk blijkt dat deze operaties niet effectief zijn.
Richtte in 1896 de eerste psychologische kliniek in de U.S.
op. Hij zag de behoefte voor psychologie, apart van psychiatrie, gewijd aan verzorgen en
behandelen van mentaal zieken. In 1907 stelde hij een nieuwe professie voor, namelijk
klinische psychologie, die onafhankelijk van medicijnen en educatie is.
Dorothea Lynde Dix (1802-1887): Toen ze vrouwelijke gevangenen lesgaf, kwam ze
erachter dat de gevangenen die mentaal ziek waren, behandeld werden als gewone
criminelen onder vreselijke omstandigheden. Ze streed voor verbeterde omstandigheden
van de zieken.
In 1796 richtte Tuke een Retreat for Persons Afflicted with Disorders of the Mind op, dicht
bij York. De Quakers deden de gelofte dat patiënten nooit vastgebonden zouden worden,
maar dat ze vrijheid, respect, vriendelijkheid, goed voedsel, recreatie, beweging,
medische behandeling, vriendelijke steun en religieuze instructie zouden krijgen. Het
York Retreat van Tuke was opzettelijk opgezet als een boerderij in plaats van een
gevangenis. Er waren geen tralies voor de ramen, en tuinen en boerderijdieren werden
onderhouden. Patiënten en medewerkers waren altijd ‘de familie’. Tuke werd 90 jaar en
zag dat zijn York Retreat een succes was en diende als een model voor andere instituten
voor huisvesting en zorg voor de mentaal zieken. Zowel zijn zoon als zijn kleinzoon
wijdden hun leven aan de York Retreat en het bestaat vandaag de dag nog steeds.
Pinel ging te werk op een voorzichtige en systematische manier. Beginnend in 1793 met
een klein aantal bewoners, observeerde hij nauwkeurig de effecten van het weghalen van
hun boeien. De eerste man die ontdaan werd van zijn boeien was een Engelse officier die
al 40 jaar in Bicêtre zat, een wrede en gewelddadige man die het hoofd van een bewaker
had ingeslagen met zijn kettingen. Pinel sprak zacht met hem, vroeg hem of hij wilde
beloven kalm te blijven en niemand te verwonden. De man ging hiermee akkoord en liep
nadat zijn boeien verwijderd waren naar de binnenplaats en staarde in extase naar de
lucht die hij al die jaren niet meer had gezien. Hij meed al het geweld en hielp mee met
het verzorgen van andere bewoners, en werd 2 jaar later vrij gelaten.
In 4 maanden tijd, liet Pinel de boeien van 53 bewoners wegnemen, en langzaam
veranderde hun gedrag en de atmosfeer in Bicêtre
1896: Klinische psychologie werd een onderdeel van psychologie
Als heksen/gekken niet werden vervolgd, werden mentaal zieken voor de 19e eeuw behandeld als
criminelen en opgesloten. In 1330 werd een klooster (St. Mary of Bethlehem) het eerste
instituut voor mentaal zieken in Engeland. De omstandigheden daar waren
verschrikkelijk. Tot aan de 20ste eeuw, dacht men dat physical illnesses werden
veroorzaakt door ongeregeldheden door ’t bloed. Daarom werd bloed verwijderd door
bloedzuigers of door snijden in aders. Benjamin Rush (1745-1813), de vader v/d
Amerikaanse psychiatrie, was een voorstander van “bloodletting”.
Lewin werd beïnvloed door de Gestalt Psychologie toen hij gewond het leger verlaatte in
1918. Hij paste het practischer toe door onderzoek te doen naar Frederick Winslow
Taylor, de grondlegger van het Scientific Management, optimalisatie en productiviteit
moet worden nagestreeft. Hij was fel tegenstander en zei: ‘Man does not live to produce,
man produces to live.’
Lewin bedacht dat het gedrag van een individu een functie is van een persoon (P) in
interactie met zijn omgeving (E). Hij vond dat iedereen bewoog in zijn eigen life space,
iedereen beweegt binnen zijn eigen ruimte. Lewin beeldde alles uit in visuele concepten.
Hij maakte een eivormig concept over zijn term life spaces. Ook al wordt hij niet door
iedereen geloofd, hij schijnt erg enthousiast over zijn ideeën te zijn.
Hij bouwt een systeem van vectoren, waarbij je een aantrekkende (positieve) vector hebt
en een ontwijkende (negatieve) vector. Hij beschouwt alle keuzeproblemen op een
vectormanier. Je wordt aangetrokken door een positieve kracht en je ontwijkt door angst
of negatieve kracht.
Lewin at the University of Iowa 239
Hier doet hij onderzoek naar het toekennen van medailles aan soldaten, de effecten van
stress op een kind (dedifferentiation hypothesis, waarbij een kind onder stress zich meer
primitief gaat gedragen) en autocratie (Hitler, het effect van een autocratisch leider op
een groep en het effect van democratie op een autocratische groep; democratie moet je
leren, autocratie word je opgelegd).
Hij gaat weer action research in een industriële setting doen vanaf 1939, hij onderzoekt
mensen en vindt dat ze meer gelukkig zijn met hun werk als ze er goed in zijn.
Hierna gaat hij sterk op in onderzoek naar psychologische effecten achter sociaalpolitieke
problemen, hij zet het SPSSI op en start een Research Center for Group Dynamics, waar
hij erg veel onderzoek doet naar Group think en andere dynamische groepsprocessen.
Hierna zet hij het Commission on Community Interrelations op (CCI), om discriminatie en
anti-raciale bewegingen te onderzoeken/tegen tegaan. Dit wordt voornamelijk
veroorzaakt door zijn Joodse afkomst (moeder stierf in concentratiekamp en Kurt werd
vroeger al erg benadeeld door zijn afkomst.)
Na zijn dood in 1947, werd hij geciteerd als de experimentalist en samen met Freud als
grootste psycholoog allertijden gezien.
Köhler heeft zijn Ph.D, bij Stumpf ontvangen. Köhler deed onderzoek naar het leren bij
primaten. Hij ontwikkelde het ‘detour problem’ waarbij een aap om een bepaalde barrière
moet om zijn voedsel te krijgen. In zijn mening stond hij lijnrecht tegenover de
functionalist Thorndike, die geloofde in Trial-and-error en Stimulus-Respons. Köhler
geloofde in insight learning.