Menu

Klassieke benadering

2 dimensies: WARMTE en CONTROLE

Democratisch meest succesvol

  • Warmte: hoog
  • Controle: hoog

Autoritair geen uitleg geven bij straffen door gebrek aan warmte

  • Warmte: laag
  • Controle: hoog

Toegeeflijk

  • Warmte: hoog
  • Controle: laag

Niet-betrokken

  • Warmte: laag
  • Controle: laag
Lees meer...

Opvoedingsstijlen

Tot nu toe zijn er verschillende opvoedingspraktijken afzonderlijk bestudeerd (bv. sensitiviteit, model bieden)
Nu worden deze opvoedingsstijlen samengebracht in een globale visie op effectief opvoeden

Opvoedingsstijlen = combinaties van opvoedingsgedragingen die voorkomen over een breed bereik van situaties en daardoor een duurzaam opvoedingsklimaat doen ontstaan

4 opvoedingsstijlen:

Lees meer...

Vermindering geslachtsstereotypering

Algemeen: ervaringen die ingaan tegen stereotypen

> Ouders kunnen zelf minder aan zulke stereotypering doen, in eigen gedrag en in aanbod activiteiten aan de kinderen.

> Leraren kunnen hun omgang met meisjes en jongens aanpassen. Ze kunnen er voor zorgen dat alle kinderen evenveel deelnemen aan gestructureerde activiteiten door volwassenen als ongestructureerde activiteiten

> Kinderen afschermen van tv

> Taal met stereotype uitdrukkingen vermijden

> Kinderen wijzen op uitzonderingen op de regel (bv. ongewone beroepen)

> Redeneren hierover helpt om ‘gender-biased’ denken te verminderen

Lees meer...

Theorie van de geslachtsschema’s (‘gender schema theory’)

= informatieverwerkingsbenadering van geslachtsrolstereotypering die elementen combineert van sociale leertheorie en de cognitieve ontwikkelingstheorie. Ze legt uit hoe dat zowel omgevingsinvloeden als het denken van het kind samen vorm geven aan de ontwikkeling van geslachtsrollen bij kinderen.

  • Kinderen leren al jong geslachtsgebonden voorkeuren (sociale leertheorie)
  • Kinderen organiseren ook al snel hun ervaringen in geslachtsschema’s (cognitieve ontwikkelingstheorie) = mannelijke en vrouwelijke categorieën waarmee ze hun wereld interpreteren
    Opgelet
    : Hier: schema als een schematische voorstelling van iets.
    Bij Piaget : schema als wat in een handeling kan herhaald worden !
    Indien de jongen zich houdt aan het geslachtsschema, dan is hij een genderschematisch kind
     zijn ‘gender schema filter’ maakt gender direct relevant (“spelen jongens met poppen?”)
    Indien de jongen zich niet houdt aan de schema’s, dan is hij genderaschematisch kind
     zijn ‘interest filter’ speelt een rol (“vind ik het speelgoed leuk?”)

Geslachtsschema’s hebben een sterk effect!: wanneer kinderen anderen op een inconsistente manier zien gedragen, kunnen ze:
- Zich de informatie niet herinneren
- De herinneringen vervormen tot ze overeenkomen met de geslachtsschema’s
bv. een verpleger is in hun herinnering een dokter

En omdat genderschematische kleuters concluderen dat wat zij leuk/lekker vinden, andere kinderen van hun eigen geslacht ook moeten leuk/ lekker vinden, gebruiken ze vaak hun eigen voorkeuren om toe te voegen aan hun gendervooroordelen.
bv. meisjes lust geen oester, dus denken ze dat alleen jongens oesters lusten.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen