Menu

Robbie Case

cognitieve schema’s worden meer automatisch en eisen minder aandacht, waardoor meer plaats in het werkgeheugen zodanig dat kinderen zich kunnen concentreren op het combineren van oude schema’s of het vormen van nieuwe (bv. conservatietaak)

Wanneer schema’s van een Piaget stadium automatisme geworden zijn, is er meer werkgeheugen beschikbaar om deze schema’s te integreren in een verbeterde representatie.
 Resultaat: kinderen verwerven centrale conceptuele structuren = netwerken van begrippen en relaties die
denken bevorderen in veel verschillende situaties

Case en zijn collega’s ontdekten dat:

Eerst: kinderen zich concentreren op 1 dimensie
bv. in een verhaal maar 1 verhaallijn volgen, in een tekening elk object apart tekenen waardoor mama,
papa en huis op 1 lijn en gelijke grootte.

Dan: kinderen zich richten op twee dimensies
bv. 2 verhaallijnen en tekeningen die zowel de kenmerken als de relatie tussen objecten onderling weergeven

Tenslotte: kinderen meerdere dimensies integreren
bv. hun tekeningen houden rekening met verschillende punten van referentie, zoals ver,dichtbij, ze
brengen dus perspectief aan.

Dus de theorie van Case geeft een verklaring voor het geleidelijk verwerven van logische begrippen:

  • Conservatietaken stellen verschillende vereisten inzake informatieverwerking; dus meer of minder werkgeheugen
  • Ervaringen van kinderen verschillen sterk (bv. sommigen tekenen meer, andere vertellen meer verhalen)

Als kinderen de centrale conceptuele structuren van hun eigen leeftijd niet hebben, dan kunnen die aangeleerd worden (training)
Transfer naar schoolse taken, vandaar toepassingen in onderwijssettings.

Lees meer...

De impact van de cultuur en formele opleiding (school)

Cultuur: in niet-westerse culturen (weinig school)  conservatie vaak later verworven, nl 11 jaar of later)
Dit suggereert dat deelnemen aan alledaagse activiteiten kinderen helpt om conservatie en andere problemen van Piaget te beheersen.

School: kinderen die al langer naar school geweest zijn doen het beter op Piaget taken

Context: maar ook ervaring met niet-schoolse activiteiten bevorderen concreet operationeel denken
bv. meisjes die leren weven in Mexico als alternatief voor naar school gaan. Noord Amerikaanse kinderen van dezelfde leeftijd doen het veel beter op de taken van Piaget, maar hebben moeilijkheden met weefproblemen.

DUS: logisch denken ontwikkelt niet spontaan, maar onder invloed van opleiding, context en cultuur (zie theorie Vygotsky!)

Lees meer...

Recent onderzoek

  • Recent onderzoek toont aan dat specifieke culturele en schoolse praktijken veel te maken hebben met het kunnen uitvoeren van de taken van Piaget.
  • Informatieverwerkingsonderzoek helpt het geleidelijk beheersen van logische concepten in de lagere schoolleeftijd uit te leggen
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen