Menu

Functies om zich te ontwikkelen

  • Door de aanwezigheid van prikkels kunnen we onze mogelijkheden ontwikkelen
  • Geen prikkels vanuit de omgeving  onze hersenen zorgen ervoor dat ze prikkels te verwerken krijgen  prikkels zijn nodig om ons denken te selectedren, om bewust te worden van iets, om fysiek te presteren
    • Ondergrens en bovengrens

Tekort aan prikkels en overprikkeling zorgt ervoor dat we ons onbehaaglijk voelen

Grens verschilt van persoon tot persoon

  • Waarnemen van de prikkels om ons heen helpt ons handelingen correct uit te voeren
Lees meer...

Functies om zich te oriënteren in de omgeving

  • Via prikkels leren we het eigen lichaam en de omgeving kennen
  • Doordat we de omgeving kennen, zijn we in staat om ons aan de omgeving aan te passen
  • We zijn afhankelijk van onze zintuigen om te overleven  ervaring speelt hierbij een belangrijke rol
    • Hierdoor kunnen we onze overlevingskansen verhogen
  • Via waarneming geven we betekenis aan onze omgeving
    • Waarneming is niet altijd correct
    • Waarneming verschilt van persoon tot persoon
Lees meer...

Enkele onderzoeksmethoden

  • Kwantitatieve methode
    • Meten, voorspellend
    • Vragenlijst, aantal tests, sommige experimenten
  • Kwalitatieve methode
    • Beschrijven, interpreteren, begrijpen
    • Actieonderzoek, casestudy’s, dagboekstudies, interview en enquête, observatie

  • Observatie
    • Gegevens verkrijgen over activiteiten of situaties zoals die zich in de werkelijkheid voordoen
    • Natuurlijke omgeving of in een kunstmatige situatie
    • Knelpunten

Tijdverslindend

Men ziet dingen die men wilt zien (ook al doen die zich niet echt voor)

Moeilijk voor herhaling en controle vatbaar

Weten dat ze geobserveerd worden kan het gedrag van mensen beïnvloeden

  • Interview en enquête
    • Het is niet altijd mogelijk om te observeren (gedrag in privésfeer + mentale processen)
      • Daarom gaan we vragen stellen!
      • Mondeling = interview  direct mondeling contact

Checklistgesprek = voorgestructureerd met vaste vragen en open antwoorden

Open interview = mogelijkheid op opvattingen, doelen en kennis te expliciteren

  • Schriftelijk = enquête  onderzoeker moet niet aanwezig zijn

Vaste vragenlijst

Goedkope manier om op korte tijd info te verzamelen over een grote groep mensen

  • Betrouwbaarheid = afhankelijk van de vaardigheid van de vragenstellers
  • Rekening houden met bepaalde principes
    • Representativiteit van onderzochte groepen  steekproeftrekking (ieder individu heeft evenveel kans om in de steekproef te worden opgenomen)
    • Verwachtingen van onderzoeker  uitsluiten door dubbelblind onderzoek
    • Sociale wenselijkheid bij proefpersonen  kan men uitsluiten door het echte doel te “verzwijgen” en na het onderzoek pas vrij te geven
    • Probleem van veralgemening  onderzoekers moeten kritisch blijven bij het veralgemenen
    • Probleem van volgorde van de vragen  volgorde kan invloed hebben op resultaten
  • De test
    • Instrument om op korte tijd en op systematische wijze veel informatie te verwerken over een bepaald aspect van iemands mogelijkheden, persoonlijkheidstrekken, vorderingen (bij herhaling van de testmomenten)…
    • Kenmerken
      • Betrouwbaarheid

De scores moeten consistent zijn (hetzelfde blijven na verschillende testafnames)

Kan verhoogd worden door gebruik te maken van gestandaardiseerde methoden = er bestaan gemeenschappelijke afspraken over de afname en technieken

  • Validiteit

Een test moet meten wat hij zegt te meten

  • Ijking

De interpretatie van de verkregen gegevens wordt afgetoetst aan een gelijkaardige groep

  • Objectiviteit

Kan maximaal uitgesloten worden door het volgen van een vaste procedure

  • Experiment
    • Om de oorzaken van een fenomeen op een controleerbare manier na te gaan
    • Variabelen

Onafhankelijke  wordt gemanipuleerd door de onderzoeker

Afhankelijke  nagaan of er een effect van O.V. op A.V. is

  • Situaties

Experimentele  onafhankelijke variabele wordt gemanipuleerd

Controle  onafhankelijke variabele is hier afwezig of ongewijzigd

  • o Nagaan welke factoren van elkaar afhankelijk zijn en welke niet  oorzakelijke verbanden leggen
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen