Menu

Bepaal de probleemstelling

Voordat het onderzoek start, moet duidelijk zijn wat het probleem precies is. Een vage of ontbrekende probleemstelling zorgt ervoor dat niet duidelijk is waarnaar je zoekt en waar de gegeven uit het onderzoek voor dienen.


Een probleemstelling bestaat uit twee vragen:

  • Wat wil ik met het onderzoek bereiken? Doelstelling
  • Welke kennis is daarvoor nodig? Vraagstelling
Lees meer...

Bepaal wanneer de interne communicatie ‘goed’ is

De keuze van een norm is de eerste stap van een onderzoek naar interne communicatie. De waardering van de interne communicatie is sterk het gevolg van individuele percepties van de werkelijkheid.

Evers & Van Putte: de kwaliteit van communicatie is voldoende als de deelnemers van het communicatieproces vinden dat zij goed in staat zijn om informatie te verkrijgen en te verzenden.

-> Het probleem van deze definitie is dat medewerkers niet altijd zelf in staat zijn om een oordeel te geven over de communicatieve werkelijkheid. Zij zijn zich namelijk onvoldoende bewust van hun eigen communicatief gedrag.

-> Vaak is dan ook een buitenstaander nodig. Deze persoon kan immers doorvragen, spiegelen en mensen confronteren met de effecten van hun gedrag op anderen, of met zaken waarvoor ze bedrijfsblind zijn.

Als het gaat om een onderzoek naar de overlegstructuur en de communicatie, ligt de norm bij de medewerkers. Als het gaat om onderzoek naar communicatief gedrag bepaalt de onderzoeker de norm.

Lees meer...

De onderzoeker als procesbegeleider

  • Participatieve onderzoeksopzet.

  • De procesbegeleider denkt vanuit de interactie-visie op interne communicatie en de ontwikkelbenadering van veranderingen.
  • De gedachte achter deze participatieve onderzoeksopzet is dat niet één persoon (de expert) de complexiteit van communicatie kan doorgronden en de uiteenlopende betekenissen kan duiden.
  • De uitgang is daarom om samen met organisatieleden het communicatieonderzoek uit te voeren. De onderzoeker stelt zichzelf op als procesbegeleider.
  • De onderzoeker zet het onderzoek samen met medewerkers uit de organisatie op en laat ze zelf (mee) onderzoeken.
  • De organisatieleden zijn participant.
  • De procesbegeleider-onderzoeker en medewerkers komen gezamenlijk tot een analyse van het communicatieprobleem.
  • Door deelname aan de diagnose én actieve betrokkenheid bij het bedenken van oplossingen, leren de medewerkers zelf de communicatieproblemen herkennen.
  • Meer motivatie van medewerkers door actieve betrokkenheid.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen