Volgend onderscheid is naar de aard van de vraagstelling. Zo is een toetsend onderzoek een onderzoek met 2 hypotheses, te weten een nulhypothese en een alternatieve hypothese.
Toetsend onderzoek is naar zijn aard kwantitatief
Als de vraag verkennend, opener en minder gericht is gesteld spreken we van een exploratieve vraag (en dus onderzoek).
Uit toetsend onderzoek komen doorgaans ‘hardere’ maar oppervlakkigere conclusies. Exploratief onderzoek is minder van tevoren omschreven, en meer diepgravend, maar leidt naar zijn aard vaak tot minder harde conclusies.
Wat betreft gegevens; primaire gegevens zijn gegevens die door de onderzoeker zelf zijn verzameld. Secundaire gegevens zijn gegevens die eerder door anderen zijn verzameld.
In kwantitatief onderzoek zijn we doorgaans op zoek naar antwoord op de vraag naar het hoeveel van een bepaald verschijnsel (kwantiteit).
In kwalitatief onderzoek zijn we daarentegen meer op zoek naar het hoe van een bepaald verschijnsel (kwaliteit). – Het gaat dan dus om de manier waarop iets is gebeurd.
Longitudinaal onderzoek strekt zich uit door de tijd – er komen minimaal 2 metingen voor. Als er met de proefpersonen wordt meegelopen spreekt men van prospectief onderzoek, er is dan sprake van meerdere onderzoeken.
Bij retrospectief onderzoek wordt de respondent achteraf gevraagd gegevens te produceren. Retrospectief onderzoek wordt gezien als minder krachtig dan prospectief.
Resultaten lijden onder vertekenende geheugeneffecten
Gebeurtenissen worden logisch geordend. Zo kan men terugkijkend op een positieve ervaring die negatief eindigde, een geheel negatief beeld schetsen.
Bepaalde metingen kunnen niet retrospectief verkregen worden.
Omdat prospectief onderzoek veel duurder is dan retrospectief onderzoek wordt de laatste dus toch vaak gebruikt.
Een herhaaldelijk onderzochte groep wordt ook wel panel genoemd-> panel studie.
Een groep bestaande uit personen geboren in een bepaald jaar heet cohort. Dus een cohort studie.
Een studie met twee of meer meetmomenten en wisselende steekproeven heet trendstudie.
Tegenovergesteld aan longitudinaal onderzoek vinden we cross-sectioneel onderzoek. Dit is onderzoek waarbij, zoals reeds besproken, niet naar veranderingen maar naar de situatie op één moment gekeken wordt.
Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website. Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingenvoor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.