Gender (meisje-jongen)
Leeftijd
Familie
Raciale kenmerken
Etniciteit
Religie
Economische kenmerken (beroep, grootte en/of samenstelling vermogen, …)
‘Juridische’ indelingen (vrijheid; burgerschap …)
…
Deze criteria veranderen doorheen de tijd maar ook doorheen de cultuur.
Bv. De relevantie van iemands gender m.b.t. het mogen aanvatten van hogere studies. Pas sinds
de 19e eeuw is het vrouwen toegestaan om hogere studies aan te vatten.
Bv. Religie: pas sinds kort is het relevant of een persoon die aan het loket van een gemeente zit
een hoofddoek draagt of niet. Het is pas sinds kort dat iemands religie, de Islam, relevant is
geworden. Voorheen maakte dat niks uit.
Bv. de relevantie van iemands gender om een carrière als priester te beginnen. Vrouwen zijn nog
altijd niet toegelaten tot het ambt.
-‘Ascriptive criteria ‘
Criteria waar iemand geen vat op heeft.
Toegeschreven, niet-gekozen.
Bv. huidskleur, kaste, etniciteit.
Bv. Ook als slaaf wordt je geboren.
Bv. Ook gender is een ascriptief criteria: je wordt namelijk geboren als jongen of als meisje en
hebt geen vat op de rolpatronen waaraan je daarna onderhevig bent.
-‘achieved criteria’
Criteria die je zelf verworven hebt.
Bv. school, werk.
Sommige culturen zijn meer ‘achieved’ gericht dan andere.
o Bv. de Westerse cultuur.
o Maar: in de Westerse cultuur is er nog steeds sprake van het zogenaamde ‘glazen
plafond’.
· Er zijn nog steeds minder vrouwelijke hoogleraars dan mannelijke.
· Zwangerschap.