Menu

Behoeftig’ – ‘Zinzoekend’

  • Alle behoeften bevredigd ≠ noodzakelijk gelukkig en omgekeerd
  • Zinvol en gelukkig leven niet zomaar = aaneenschakeling aangename ervaringen
  • Beleven van zin  te maken met externe realiteiten
    • Als die externe realiteiten manipuleerbaar waren
    • Ontstaan van de gewenste ervaringen
    • Verliezen daardoor hun waarde
  • IMPLICEERT: elke ervaring van zin = verbonden aan principiële mogelijkheid tot zinverlies
Lees meer...

Heteronomie of transcendentie

  • Zin kan al dan niet ervaren worden  nooit gecreeërd/gereproduceerd
  • Zin en geluk = oncontroleerbaar
  • Ervaring van zin imliceert een moment van heteronomie of transcendentie
    • Transcendentie hoeft niet noodzakelijk verticaal ingevuld worden (god)
    • Heteronomie  zorgt voor paradoxale situatie
  • Iedereen ‘wil’ gelukkig zijn
  • Nastreven = contraproductief WANT niet maakbaar
  • Kan slecht indirect tot stand komen (essentieel bijproduct – Elster)
Lees meer...

Cognitief ondoordringbaar

  • Vrij veel belangrijke en waardevolle zaken = cognitief ondoordringbaar
    • Meestal te maken met ervaring van zin of zinverlies
    • Niet altijd makkelijk om die ervaringen te duiden/expliciteren
    • Er zijn wel reductionistische & naturalistische verklaringen voor die ervaringen MAAR hebben weinig betekenis voor die persoon
  • Grote kunstenaars drukken best uit wat ‘onuitspreekbaar’ is
  • Ook levensbeschouwingen & religies kunnen als aanvulling en existentiële verrijking van wetenschappelijk beschouwd worden

Lees meer...

Zin- en betekenisgevende interesse

  • Naast cognitieve en manipulatieve interesse
  • Mens kan niet anders dan zich een bijzonder soort vragen stellen die het strikt empirisch-rationele overstijgen (Nietsche, Schopenhauer) = existentiële vragen
  • Vraag naar zin
    • Geen wetenschappelijk probleem  andere orde (wittgenstein)
    • Veeleer te maken met houding en ervaring
    • Vb. ‘waarom moest mijn kind sterven’
  • Geen vraag naar verklaring, maar naar troost en zin
  • Ouders zoeken een houding tov gebeurde
Lees meer...

ERKLÄREN EN VERSTEHEN

Hermeneutiek

  • Menswetenschappen gebruiken niet enkel methode natuurwetenschappen
  • DILTHEY
    • Methodologische verschil natuurwetenschap – geesteswetenschap

£ Natuurwetenschappen  verklaren (erklären)

£ Geesteswetenschappen  begrijpen (verstehen)

  • Mens = zowel onderzoeker als onderzochte
    • Vereist andere vorm objectiviteit
    • Willen niet louter afstandelijk observeren en verklaren  begrijpen
    • Naast verklaren ook interpretatie (einfühlung)
    • Object menswetenschappen niet begrijpen zonder aandacht voor betekenis die mensen in hun leefwereld ervaren (contextueel anders)

Lees meer...

WETENSCHAP EN BETEKENIS

Herleiding

  • wetenschap bestaat bij gratie van herleiding
    • menselijk gedrag  intenties  fysieke processen, hormonen, stimuli
    • MAAR herleiden van gevoelens tot hormonen  zegt niet alles
    • Werkelijkheid waarin mensen leven heeft eigen realiteit en betekenis
  • Onze leefwereldlijke ervaring = ruimer dan de wetenschappelijke benadering kan bevatten of objectiveren

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen