Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Kanttekeningen bij de actie-visie

Kanttekeningen op de actie-visie:
1. Het binnen de actie-visie impliciet gehanteerde mensbeeld;
2. De ontwikkelingen in de samenleving en de hedendaagse burger;
3. De werkwaarden van medewerkers;
4. De overschatting van het effect van communicatiemiddelen;
5. De discongruentie tussen het beoogde communicatiedoel en de daarvoor ingezette communicatiemiddelen;
6. De interactieve beleidsvorming;
7. Onderzoek;
8. De digitalisering van de organisatie.

Lees meer...

Flame mail

dit zijn e-mails die in een vlaag van boosheid of woede worden opgesteld en kunnen leiden tot ernstige conflicten.

Soorten online communicatiemiddelen:

  • E-mail
  • Intranet

En extranet waarbij met externe relaties informatie en documenten worden uitgewisseld)

  • Online nieuwsbericht
  • Screensaver

Nieuwsfeed via screensaver, waarbij de screensaver nieuwsberichten toont en de gebruiker doorleidt naar de digitale bron.

  • Procedures, richtlijnen en handboeken
  • Banners

Soort grafische reclameborden op een website die gebruikers dienen te verleiden ze aan te klikken. Banners linken de gebruiker door naar een specifieke plek op het web).

  • Blog
  • Podcast

Postcast is een soort bedrijfsradio- of televisieuitzending via internet of intranet. Een postvast is een uitzending die kan worden bekeken/beluisterd door de ontvanger.

  • Digitaal magazine

Soorten offline communicatiemiddelen:

  • Personeelsblad
  • Directiemededelingen
  • Nieuwsbrief
  • Knipselkrant

Een knipselkrant is een periodiek verschijnend overzicht van knipsels waarin de naam van het bedrijf en/of haar producten en diensten staan genoemd. Ook berichten over concurrenten en marktontwikkelingen kunnen hierin worden opgenomen.

  • Posters
  • Instructies en regelingen
  • Externe communicatiemiddelen
  • Thema-dvd
Lees meer...

De rol van projectmedewerker

  • Het is de projectmedewerker die één of meerdere projecten toegewijd onder haar hoede heeft en ervoor zorgt dat deinformatievoorziening daadwerkelijk plaatsvindt.
  • In vroegtijdig stadium meedenken over manieren om informatievoorziening in een project of verandering vorm te geven.
  • Afstemming met de media-adviseur en de contentproducent.

Alle rollen hebben te maken met het bewerken van informatie met als doel een ander te beïnvloeden in zijn beeldvormingover een onderwerp. Daarom worden de rollen ook wel imago-ondersteunend genoemd. Het gaat er in deze rollen immers om dat het beeld dat de ander heeft, verandert door de informatie die hij ontvangt.

Lees meer...

De rol van media-adviseur

  • De media-adviseur (ook wel communicatieadviseur genoemd) is goed op de hoogte van de werking van verschillende media, zowel analoog als elektrisch (de media-mix).
  • Ze kent de voor- en nadelen van de verschillende media en weet wat de uitvoering voor consequenties heeft, zowel de baten als de kosten.
  • De media-adviseur kan communicatieplannen schrijven waarin een uitgebalanceerde set van media is opgenomen, uitgezet in tijd en doelgroep.
Lees meer...

Actie-visie (informationele benadering)

Tot de actie-visie behoren zaken als:

  • Het schrijven van een personeelsblad, nieuwsbrief, nieuwsartikel op intranet, directiespeech, etc.
  • Het (laten) ontwikkelen van een introductievideo voor nieuwe medewerkers;

Het bijhouden van een intranet met elektronische mededelingen;

Maar ook:

  • Grootschalige bijeenkomsten, die bedoeld zijn om mensen te informeren over een onderwerp c.q. hen te motiveren.
  • Zorgen voor corporate promotiemateriaal voor de eigenmedewerkers als t-shirts met het bedrijfslogo, muismatjes, etc.
  • De actie-visie is gefundeerd in theoretische opvattingen die communicatie zien als ‘information transfer’: het efficiënt en effectief overbrengen van informatie aan doelgroepen.
Lees meer...

Een visie op interne communicatie

een samenhangend stelsel van variabelen die de interne communicatie beschrijven in de context van de organisatie. Ze is gefundeerd op theorieën van (interne) communicatie en vormt voor de praktijkbeoefenaar het vertrekpunt, referentiepunt én steunpunt van haar werk.

Lees meer...

Identificatie met de organisatie

De behoefte informatie hangt in de derde plaats sterk af van de mate waarin iemand zich identificeert met de organisatie.

Het onderstaande model (Bekooij) laat zien waarmee groepen in een organisatie zich het meest identificeren.

  • Zo is te zien dat medewerkers zich het sterkst identificeren met het eigen team, veel minder met hun unit en divisie en het minst met de organisatie als geheel.
  • Voor de directie geldt het omgekeerde: zij identificeert zich het sterkst met het bedrijf als geheel en nauwelijks met afzonderlijke teams.
  • Het middenmanagement en het divisiemanagement vervullen een tussenrol.
Lees meer...

Irrationele blokkades

Onderlinge, irrationele problemen die het invoeren van nieuwe manieren van informatieoverdracht van medewerker naar manager in de weg kunnen staan:

  • Angst om zaken/problemen naar ‘de machtige baas’ te communiceren.
  • Managers zijn vaak ontvankelijk voor open feedback van medewerkers.
  • Managers geven soms aan weinig tijd te hebben om naar medewerkers te luisteren.
  • Taalproblemen. De taal op de werkvloer is anders dan de taal van het strategisch management.
  • Medewerkers vinden dat het bijhouden en ordenen van informatie in allerlei systemen en formulieren hen te veel tijd kost.
Lees meer...

Informatie van management naar medewerkers

Cascaderen: het in korte tijd verspreiden van een eenduidige boodschap naar een grote groep mensen tegen relatief lage kosten (van management naar medewerkers).

-> De cascade van de lijncommunicatie volgt daarbij de linking pin van de organisatiestructuur. Linking pin: is de leidinggevende die een hoger met een lager hiërarchisch niveau verbindt, met het periodiek teamoverleg als informatiemoment.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen