Intuition trap
- Gepubliceerd in Marketing
We projecteren onze eigen persoonlijke attitudes op andere consumenten hoewel deze niet representatief zijn
We projecteren onze eigen persoonlijke attitudes op andere consumenten hoewel deze niet representatief zijn
CB bestaat vanaf ong 1940 toen er een verschuiving was van slechts verkopen naar nagaan wat de consument wilt. Het begin van het ‘marketing concept’.
Consumer percieved value (CPV): overall assessment of the utility of a product based on perceptions of what is received and what is given. Dus netto.
Customer delight (CD): gaat een stap verder. Als de verwachtingen van de consument overtroffen worden
Consumer behaviour (CB): Entails all consumer activities associated with the purchase, use and disposal of goods and services, including the consumer’s emotional, mental and behavioral responses that precede, determing or follow these activities.
Consumer activities
Emotional (affective) response
Dit is een effectievere methode om de relatie tussen bestuurder en OR te versterken. In essentie valt dit te typeren door niet ‘tegen’ (voorstellen) te bewegen, maar ‘mee’ te bewegen. Om van daaruit vervolgens eventueel kritische kanttekeningen te plaatsen. Let op: meebewegen is geen inleveren! Het eigen belang blijft het uitgangspunt, maar er is wel de wil én het onderlinge vertrouwen om er samen uit te komen.
Effectieve middelen om in te zetten om de relatie tussen OR en haar achterban (de medewerkers) te versterken:
Afbreken betekent dat de OR een houding aanneemt waarin zij per definitie alles wantrouwt wat de directie naar voren brengt en omgekeerd. Is erop gericht de ander af te breken. De nuance is zoek. Het draait om vechten met maar één doel: winnen en indien nodig ten koste van de ander.
een verplicht medezeggenschapsorgaan. Ze heeft instemmingsrecht over regelingen op het gebied van personeelsbeleid. Zonder deze instemming mogen de regelingen niet worden uitgevoerd.
OR heeft adviesrecht over belangrijke beleidsmaatregelen, zoals een fusie, overname belangrijke investeringen, etc.
Zo’n advies van de OR is niet bindend, maar als de directie het advies niet aanneemt, moeten zij dit goed kunnen beargumenteren.
OR heeft initiatiefrecht. Zij mag (ongevraagd) het initiatief nemen zelf voorstellen, plannen en adviezen aan de directie voor te leggen.
eerst een beslissing nemen, vervolgens deze aankondigen en daarna de beslissing
De positie van de frontlijnmanager is tijdens veranderingstrajecten vaak het moeilijkst: hij moet veel moeite doen om geruchten te ontzenuwen. Tegelijkertijd kan hij niet zeggen wat er precies gaat gebeuren. Hij weet het in veel gevallen namelijk zelf ook nog niet.
De timing van informatieverstrekking in veranderingsprocessen is een groot dilemma.
Te vroeg leidt tot onrust.
Te laat, dan heeft het geruchtencircuit wellicht al gewonnen, is er ook onrust en moet er achteraf veel ‘gerepareerd’ worden.