Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

LEG PORTERS VIJFKRACHTENMODEL UIT

De 5 factoren bepalen samen de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van de branche

1. De bedreiging door nieuwe toetredens

Schaalvoordelen, merkentrouw, kapitaalbehoefte bepalen hoe moeilijk het is voor nieuwe consumenten om toe te treden tot de branche

2. De bedreiging van alternatieven

Overstapkosten en klantentrouwe bepalen de waarschijnlijkheid dat klanten een gelijkwaardig product van een ander bedrijf zullen gaan kopen

3. De macht van kopers

Aantal klanten op de markt, beschikbaarheid van informatie en het aanbod van alternatieven bepalen de invloed die klanten binnen de branche hebben

4. De macht van leveranciers

Hoeveelheid beschikbare leveranciers en beschikbaarheid van alternatieven bepalen de mate van macht die leveranciers hebben over bedrijven binnen de branche


5. Bestaande concurrentie

Hoe groot is de rivaliteit tussen huidige consumenten in de bedrijfstak?

Lees meer...

DEFINIEER STERKE EN ZWAKKE PUNTEN, KANSEN EN BEDREIGINGEN

1. Sterke punten
Elke activiteit waarin de organisatie goed is of alle unieke middelen die nodig zijn om de strategische doelstellingen te realiseren

2. Zwakke punten
Activiteiten waarin de organisatie niet goed is of vereiste middelen waarover het niet beschikt, zodat dit een belemmering vormt voor het realiseren van de strategische doelstellingen

3. Kansen
Positieve trends van externe omgevingsfactoren

4. Bedreigingen
Negatieve trends van externe omgevingsfactoren

Lees meer...

LEG UIT WELKE ROLLEN MIDDELEN, MOGELIJKHEDEN EN KERNCOMPETENTIES VERVULLEN

1. Middelen

Bezittingen van de organisatie (financieel, fysiek, menselijk, materieel) die worden gebruikt door de organisatie om producten en diensten voor haar klanten te ontwikkelen, produceren en leveren

2. Capaciteit

Zijn vaardigheden en het vermogen om die activiteiten te ontplooien die nodig zijn voor het bedrijf

3. Kerncompetenties

Belangrijkste waardecreërende capaciteiten en vaardigheden van de organisatie

Lees meer...

LEG UIT WAAROM STRATEGISCH MANAGEMENT BELANGRIJK IS.

  • Het kan het prestatieniveau van een organisatie verbeteren

  • Door onderzoek te doen naar relevante factoren bij de beslissing welke acties nodig zijn, kunnen managers beter omgaan met veranderingen in de omgeving

  • Het brengt de verschillende divisies, afdelingen, functies en activiteiten samen en zorgt dat die gericht zijn op het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen

  • Het is betrokken bij veel managementbeslissingen

Lees meer...

DEFINIEER STRATEGISCH MANAGEMENT, STRATEGIE EN BEDRIJFSMODEL.

1. Strategisch management

Een reeks bestuurlijke beslissingen en acties die bepalend zijn voor de prestaties van een
organisatie op lange termijn

2. Strategie

De beslissingen en de acties die de langetermijn prestatie van een organisatie bepalen

3. Bedrijfsmodel

Strategisch model hoe een bedrijf van plan is te profiteren van zijn strategieën, processen en
activiteiten

Lees meer...

HOE KUNNEN MANAGERS EFFECTIEF PLANNEN IN EEN DYNAMISCHE OMGEVING?

- Maak specifieke maar flexibele plannen
- Onderken dat plannen maken een voortdurend proces is
- Wijzig plannen als dat door veranderde omstandigheid nodig blijkt te zijn
- Volhouden verbetert de kwaliteit van planning
- De organisatiehiërarchie moet platter worden omdat de ontwikkeling van plannen naar
lagere organisatieniveaus wordt doorgeschoven

Lees meer...

WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE ARGUMENTEN TEGEN PLANNING? ZIJN ZE GELDIG?

Kritiek op de planning
- Planning kan leiden tot rigiditeit
- Men kan geen plannen ontwikkelen voor een dynamische omgeving
- Formele plannen kunnen intuïtie en creativiteit niet vervangen
- Door plannen gaan managers zich richten op de toestand van vandaag en niet op die van morgen
- Formele plannen verstrekt successen en dit kan tot mislukking leiden

Lees meer...

BESCHRIJF DE BENADERINGEN VAN PLANNEN

1. Oprichten van een formele planningsafdeling

  • Een groep van planningsspecialisten die zich enkel bezig houden met het uitschrijven van diverse bedrijfsplannen
  • Het management is verantwoordelijk voor een bruikbaar en werkbaar plan: dit moet niet aan de planners alleen worden overgelaten


2. Organisatieleden betrekken bij het proces

  • Plannen worden ontwikkeld door organisatieleden op alle niveaus en afdelingen, zodat de plannen beter afgestemd zijn op specifieke benodigdheden

Lees meer...

BESCHRIJF DE CONTINGENTIEFACTOREN DIE PLANNING BEÏNVLOEDEN

1. Niveaus van managers in het bedrijf
- Strategische plannen op hogere niveaus
- Operationele plannen op lagere niveaus

2. Onzekerheid in de omgeving
- Stabiele omgeving: specifieke plannen
- Dynamische omgeving: specifieke maar flexibele plannen

3. Duur van toekomstige verbintenis
- Commitmentconcept

Plannen moet een tijdsbestek hebben dat de verbintenis (commitment) die in de planning is toegezegd ook kan worden waargemaakt

Lees meer...

LEG DE STAPPEN VAN DOELSTELLINGEN FORMULEREN UIT

1. Bekijk de missie van het bedrijf
Weerspiegelen de doelstellingen de missie?

2. Maak en inschatting van de beschikbare middelen
Zijn de middelen voldoende om de missie te realiseren?

3. Formuleer de doelstellingen in je eentje of met medewerking van anderen
Zijn de doelen specifiek, meetbaar en hebben ze een bepaald tijdsbestek?

4. Schrijf de doelstellingen op en geef die door aan iedereen die ervan moet weten
Is iedereen op de hoogte?

5. Evalueer de uitkomsten om te kijken of de doelstellingen zijn behaald
Moet de werkwijze of doelstellingen worden aangepast?

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen