Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Van ‘generationele’ naar ‘intergenerationele’ ontmoeting

Nagy : Hij deed onderzoek naar en begeleiding van complexe verhoudingen in de familiale context

Men spreekt over de contextuele therapie

Een mens is voor zijn bestaan aangewezen op anderen. We worden beïnvloed door onze geschiedenis en door de relaties met anderen. Een ‘ik’ bestaat pas door ontmoetingen en via het ‘erkennen’ en erkend worden. Als persoon geen winst meer heeft aan het investeren in een relatie, dan wordt deze losgelaten. Dit zorgt voor een evenwicht in geven en ontvangen

Nagy wil familiale relaties begrijpen van ‘loyaliteit’.

Lees meer...

Babel : vloek of zegen?

Ze geven dit aan als een zegen voor diversiteit, maar sommigen zien het als een vloek (verwarring)

Babel: een vloek? - oude interpretatie van het verhaal

God straft voor hoogmoed en verspreid de mensen en laat hun taal verwarren.

Dit is het begin van de pluraliteit van talen en de verspreiding van volkeren. Via taal geven volken gestalte aan hun cultuur en religieuze identiteit. Babel = de 2de zondeval (straf voor hoogmoed, 1ste is verbanning uit paradijs)

Ze zien het hier als een vloek: verlies van eenheid, verwarring,… We willen de taalsverwarring herstellen. Spraken we allemaal maar dezelfde taal, hadden we allemaal maar dezelfde cultuur,…

Gemeenschapsvorming is moeilijk, taal is hindernis.

Babel: een zegen! – nieuwe interpretatie

Gods handelen is gericht op het bevorderen, vormen van een gemeenschap. Hij roept mensen op om daaraan mee te werken.

Het doel van de toren was niet om dichter bij God te geraken, maar om samen te blijven (te werken).

God wou niet dat mensen steeds op 1 plaats zouden blijven, de wereld zou niet bevolkt geraken.

Eenheid en verscheidenheid zijn met elkaar verbonden.

De mens wordt pas mens door een cultuur, dit zorgt voor zijn voortbestaan als soort en individu.

Lees meer...

Learning and teaching intra?

Hangen mensen 1 model aan of doorlopen we verschillende modellen door de ontmoeting van de ander? Vanuit deze vraag zullen we komen tot een 4de model dat de vorige modellen integreert.

We zullen verschillende levensfasen doorlopen:

  • We worden geboren in een familie en groeien op in een gezinscontext. We leren heel wat zaken; taal, gewoontes, spel, dagritme, zingeving,… We worden dus ondergedompeld in een bepaalde cultuur. We doen hier enkel meer (geen actieve participatie) -> intra, about.
  • Door het imiteren nemen we zaken over. Hier zullen we onze cultuur die we meegekregen hebben aanhouden of verwerpen. Geleidelijk aan verhouden we ons tot het ontvangen van cultuur. -> intra, in.
  • We komen in aanraking met andere gebruiken. Dit heeft te maken met het doorbreken van de eigen veilige en vertrouwde ruimte. Je komt tussen vreemden. De ontmoeting leidt niet altijd tot dialoog, je kan je ook gewoon nieuwsgierig opstellen en kennis opdoen. -> inter, about
  • We weten dingen van andere culturen, maar zijn nog niet in dialoog gegaan. We gaan in dialoog, perspectieven uitwisselen. -> inter, from.
  • Ontmoetingen leiden tot het verrijken van de ander en van mezelf. We ontvangen een verrijkt binnenperspectief. Een innerlijke dialoog met jezelf . je komt terug naar je eigen cultuur, maar je bent verrijkt -> intra
Lees meer...

Teaching en learning ‘in’, ‘about’ en ‘from’.

Learning in religion

Binnen het monoreligieze model onderscheiden we een exclusieve en inclusieve variant.

Exclusieve-> houden vast aan eigen cultuur en veroordelen andere visies.

Inclusieve ->houden vast aan eigen cultuur maar tonen een openheid voor andere zingevingsmodellen.

Learning about religion

Dit is het multireligieuze model. -> religies zijn evenwaardig, gaat ervan uit dat mensen in culturen ingeleid worden. Inleiding = explorerend. Dit is enkel een toeschouwersperspectief.


Learning from religion

Het interreligieus model -> alle opvattingen worden gerespecteerd in hun respectievelijke eigenheid; uitwisseling van perspectieven.

We zien de wereld door een venster… en naarmate het venster schoner is zien wij minder van het venster en het glas… Ik kijk erdoor er mijn buurman moet mij vertellen: ‘Je kijkt door een venster!’ En dan zeg ik tegen hem: ‘Maar jij ook, jij kijkt ook door een venster’ Er speelt nog iets anders mee… Ik kijk niet door het venster van mijn buurman…

Daarna ontdek ik twee dingen. Ik ontdek dat de ander, mijn buurman, niet dezelfde wereld ziet als ik. Maar ik ontdek ook dat ik niet de hele wereld zie.”

Lees meer...

Ontvouw je ontmoeting met de ander in de ruimte

Pluraliteit, interculturaliteit en interreligieuze communicatie geven uitdagingen en kansen. De ontmoeting let de anders is ook de confrontatie met de mogelijkheden dat de werkelijkheid anders is dan we dachten.

Welke doelen willen we bereiken door in dialoog te gaan? Michael Grimmitt heeft hierover verschillende modellen.

Lees meer...

Wie ben ik? Als ‘wil-tot-betekenis’ heeft de mens aandacht voor zelftranscendentie, vrijheid en verantwoordelijkheid (Viktor Frankl)

Transcendentie = overstijging.

Frankl heeft in verschillende concentratiekampen verbleven (familie en vrienden kwamen om). Deze ervaringen hebben gezorgd voor de ontwikkeling van zijn visie op het mens-zijn.

De mens als ‘wil-tot-betekenis’

Mensen kunnen een leegte in het betekenis geven ervaren (bv verveling) of existentieel vacuüm.

Mensen voelen zich neerslachtig als ze de ontevredenheid over hun bestaan realiseren (gefrustreerde wil-tot-betekenis). Ze hebben een innerlijke leegte, hierdoor kunnen ze daden doen als zelfmoord, alcoholisme, misdadigheid, crisis,..; het existentieel vacuüm komt vaak voor, maar verbergt zich onder diverse maskers en vermommingen -> bv verlangen naar macht, geld, wil-totlust,…

Deze theorie noemt logotherapie (logos: betekenis). Streven naar de zin van het leven is de primaire motivatiekracht die een mens bezit. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor eigen bestaan.

In het concentratiekamp zag hij dat als mensen wisten dat hen nog een taak in het leven wachtte ze grotere overlevingskansen hadden dan mensen die de moed opgegeven hadden.



Niets ter wereld kan een mens beter helpen bij gruwelijke levensomstandigheden dan het gedacht dat zij leven inhoud en betekenis heeft.

Hij vindt het mis dat de biologie zeggen dat een mens behoefte heeft aan evenwicht (homeostase), een spanningsloze toestand. Mens heeft niets aan een spanningsloze toestand, wel aan het streven naar een waardevol doel (= noödynamiek)

Betekenis van het leven verschilt van persoon tot persoon, van dag tot dag en van uur tot uur. -> het gaat dus over de specifieke zin van het individuele leven op een bepaald tijdstip.

Hij krijgt verschillende uitdagingen van het leven dat hij moet oplossen. De mens moet eigenlijk niet zoeken naar betekenis, hij wordt voldoende uitgedaagd door het leven (geen betekenis zoeken – je krijgt betekenis).

Het menselijk bestaan is ‘zelftranscendent’

Hij zegt dat de mens = een verantwoordelijk schepsel die de zin van zijn leven moet verwezenlijken.

De ware zin wordt gezocht in de wereld, niet in de mens zelf. De het doel van menselijk bestaan is niet enkel terug te vinden in zelfverwerkelijking, maar in zelftranscendentie!

We kunnen de levensbetekenis op 3 manieren ontdekken:

  • Door het stellen van een daad
  • Door een bepaalde waarde aan te gaan of te ondergaan (Ervaren van iets (natuur, cultuur,…) of iemand (liefde))
  • Door te lijden (Vaak zie je dan in, dat je met kleine dingen gelukkig bent, je gaat anders denken)

Zelftranscendentie: vrijheid én verantwoordelijkheid

Mens is niet geheel gedetermineerd, hij kiest zelf of hij zich onderwerpt of het hoofd biedt aan bepaalde situaties. -> mens is vrij en onafhankelijk.

Vrijheid wordt gezien als het negatieve aspect van het totale verschijnsel, verantwoordelijkheid is het positieve. Anders wordt vrijheid slecht gebruikt.

Lees meer...

Wie ben ik? Het levensverhaal is verbonden met tijd, ruimte en transcendentie (Tjeu van Knippenberg)

Hij zegt dat er fundamentele lijnen (tijd, ruimte en transcendentie) zijn in het levensverhaal. De verhalen zijn zo verschillend, maar toch kunnen we een basisstructuur herkennen. -> We leggen steeds de route af van een naam naar een zich voortdurend ontwikkelende identiteit. Deze route speelt zich af in tijd en ruimte. Bv waar, wanneer je geboren bent,… Transcendentie verwijst in deze context naar een open ruimte of het geheim van de werkelijkheid. Mensen geven een eigen inhoud aan deze lijn. Deze zorgt dus voor een inhoudelijke en functionele dimensie (biedt een perspectief) in het leven.

Dit is de open ruimte: De ruimte waar je bij jezelf kunt komen, bij je innerlijke kern die onaantastbaar is. Die innerlijke kern wordt soms overstemd door omstandigheden waarin je leeft. Aandacht hebben voor je open ruimte leidt naar de kern van jezelf en helpt je om je los te maken van wat die kern overschreeuwt of wat je afhoudt om er meer in contact te treden. Op deze plek ontmoet je je levenskracht. Vele tradities noemen deze ontmoetingsplek: ‘de ziel’.

Dus het levensverhaal is een antwoord op ‘wie ben ik?’ en dit verhaal loopt langs 3 lijnen:

  • De tijdslijn: zoekt antwoord op ‘wanneer ben ik?’, sluit aan op autobiografische competentie (kunnen terugkijken op geschiedenis). Kan je je eigen plekje vinden in de dag/week/jaar. Valkuilen -> Terugplooien op verandering (fixatie)
  • De ruimtelijn: zoekt antwoord op vraag ‘waar ben ik?’. Het vermogen om een eigen plek te hebben in een netwerk van mensen, dieren en dingen. Tot welk netwerk je behoort. Ook het kunnen omgaan met diversiteit zit hierin
  • Transcendentielijn: antwoord op vraag ‘Vanwaar een waartoe ben ik?’. Sluit aan bij de mogelijkheden om zichzelf te onderscheiden. We vormen ons eigen leven (autonomie), maar we hebben niet alles in de hand (heteronomie).

Lees meer...

Ontvouw je eigen levensverhaal

Ontmoeting met jezelf. Je kan pas in dialoog gaan met anderen als je eerst in dialoog bent gegaan met jezelf. Rudi Viskers zegt: ‘het moeilijke van de interculturele dialoog ligt niet in de relatie tussen mensen, maar wel in het eigen anders zijn dat ondraaglijk is.’

Lees meer...

Leefomgeving

15% van het land is bebouwd of in gebruik voor infrastructuur

Duurzame stedenbouw: gaat het ook om ecologische kwaliteiten van het landschap zo goed mogelijk
te benutten in samenhang met bodemopbouw en waterhuisvesting. Dit betekend dat in een
stedenbouwkundig ontwerp groenzones gesitueerd worden daar waar interessante gradiënten
aanwezig zijn. Bebouwing en wegen komen daar waar de bodem de meeste draagkracht heeft. En de
keuze van het afwateringssysteem sluit aan op de boven en ondergrondse waterhuishouding.

Belangrijkste kwaliteiten van het landschap

  • Natuurlijke kwaliteit: bodem, water, reliëf, aardkunde, flora en fauna
  • culturele kwaliteit: cultuurhistorie, culturele vernieuwing, architectonische vormgeving
  • Gebruikskwaliteit: toegankelijkheid, bereikbaarheid, meervoudig ruimtegebruik, recreatie
  • Belevingskwaliteit: ruimtelijke afwisseling, groen, rust, ruime, stilte, donkerte

Behoud van structuren, patronen en elementen in het landschap

Handhaaf het waterpeil

Benut bodempotentie

Hoog selectief op indien opgehoogd moet worden

Voorkom verdichting van de bodem.

Gebruik geschikt ophoging materiaal

Waterbeleid voor de 21e eeuw

1 overtollig water zoveel mogelijk bovenstrooms vasthouden in de bodem en in oppervlakte water

2 Zo nodig water tijdelijk bergen in retentiegebieden langs waterlopen waarvoor ruimte moet worden gecreëerd.

3 Pas als stappen 1 en 2 te weinig opleveren, water afvoeren naar elders of, als dat niet kan,het water bij zeer extreme omstandigheden gecontroleerd opvangen in daardoor aangewezen gebieden.

Samenvatting Duurzaam bouwen door Pascal Holleman 6

4 principes om tot een duurzaam watersysteem te komen in stedelijke omgeving

  • -zorg voor een integrale bestuurlijke afstemming
  • -analyseer en benut gebiedseigen geo-hydrologische, en eco-hydrologische en
  • waterhuishoudkundige kenmerken van het plangebied en omgeving.
  • -pak kwantiteits en kwaliteitsproblemen brongericht, binnen de waterketen, aan
  • -laat het watersysteem van schoon naar vuil stromen

Onder grijs water verstaat men afval water afkomstig van douche, wastafel, keuken, wasmachine etc

Onder zwartwater afval water afkomstig van toilet.

Lees meer...

Binnenmilieu en gezondheid

Bij duurzaamheid is ook gezondheid essentieel. Binnenmilieu heeft een duidelijk effect op de prestatie van mensen. Gezond = lichamelijk en geestelijk welbevinden. 85% van de tijd binnen
Binnenmilieu:

  • luchtkwaliteit
  • thermisch comfort
  • geluid
  • gebruiksveiligheid
  • locatie
  • daglicht
  • privacyinrichting en afwerking

Door plattegronden te spiegelen, grenzen stille ruimtes aan stille ruimtes. Zodanige stedenbouwkundige verkaveling zodat enkele slaapkamers aan een stille gevel liggen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen