Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Divisieorganisatie

  • Gebaseerd op standaardisatie van output, met het middenkader als belangrijkste onderdeel.
  • De divisieorganisatie bestaat uit losse onderdelen onder gezamenlijk bestuur van een hoofdkantoor.
  • Er zijn zelfstandig functionerende divisies, onderworpen aan een systeem om prestaties te monitoren en te beheersen voor standaardisatie van resultaten tussen de divisies.
  • De divisies hebben hun eigen ondersteunende en voorbereidende staf. Op het hoofdkantoor is een grote ondersteunende staf.
  • Strategie: hoofdkantoor ‘managed’ de concernstrategie als een bedrijvenportefeuille; divisies managen hun afzonderlijke bedrijfsstrategieën.

-> VB. AHOLD, Philips, etc.

Lees meer...

Professionele organisatie (ook wel professionele bureaucratie genoemd)

  • Gebaseerd op standaardisatie van vaardigheden, met de uitvoerende kern als belangrijkste onderdeel.

  • Met name veel uitvoerende professionals, veelal hoogopgeleid.

  • Er is sprake van een minimale voorbereidende staffunctie.

  • Er is juist een grote ondersteunende staffunctie met een ‘machineachtig’ karakter ten behoeve van de professionals.

  • Strategie wordt meestal bepaald op grond van professioneel oordeel en collectieve keuze.

    VB. ziekenhuizen, universiteiten, etc.
Lees meer...

Machinebureaucratie

  • Gebaseerd op standaardisatie van werkprocessen, met de staffuncties als belangrijkste onderdeel.
  • Er is sprake van officiële procedures, gespecialiseerd werk, uitgebreide hiërarchie, strike scheiding van werkzaamheden, etc.
  • Strategie d.m.v. strategische programma’s. Veranderingen vinden plaats middels een ingrijpende reorganisatie: lange perioden van stabiliteit, onderbroken door een strategische revolutie.


-> VB. Grote organisaties als verzekeringsmaatschappijen.

Lees meer...

Mensen in de organisatie

Mensen maken of zijn de organisatie. Zij geven door hun onderlinge interactie met elkaar betekenis aan het georganiseer. Zonder mensen geen organisatie dus.

Tussen de organisatie en haar omgeving bestaat een uitwisselingsrelatie. De organisatie betrekt middelen uit de omgeving (input), deze middelen zijn samen te vatten als kapitaal, arbeid, informatie en natuur. Deze worden binnen de organisatie getransformeerd (throughput) en leiden tot output (een gereed product of een geleverde dienst).

Lees meer...

Technologie

Dit is het totaal van technische voorzieningen, het machinepark, de ICT-structuur en –systemen, werkafspraken, werkmethoden en procedures (Boonstra).

Lees meer...

Organisatiecultuur

Organisatiecultuur bestaat uit onuitgesproken gedragsregels, bijvoorbeeld hoe men elkaar begroet
in de gang, elkaar aanspreekt met u of jij, etc.

Lees meer...

De organisatiestructuur

De manier waarop functies zijn verdeeld is vastgelegd in een organigram. Dit is de door de leiding vastgestelde taakverdeling aangevuld met taak- en functiebeschrijvingen, beleidsrichtlijnen, plannen en procedures.

Organisaties zijn in vijf delen te onderscheiden (Mintzberg):

- De strategische top: De topmanagers van de organisatie (directie of Raad van Bestuur)

- Het middenmanagement: Managers die in een direct hiërarchische lijn zitten tussen de strategische top en de teams op de werkvloer.

- De operationele kern: Dit zijn de medewerkers die producten of diensten van de organisatie produceren of leveren. Ook degenen die de productie en dienstverlening rechtstreeks en direct ondersteunen behoren hiertoe (o.a. uitvoerend personeel, inkopers, etc.)

-> Deze vormen de ‘lijn’.

Naast de genoemde lijngroepen zijn er nog twee stafonderdelen:

- De voorbereidende staf: Dit zijn experts die met behulp van plannings- en analysetechnieken aanbevelingen doen en regels voorschrijven aan de strategische top en het middenmanagement. Tot deze groep behoren onder andere financieel specialisten, het bedrijfsbureau, werkvoorbereiders, etc.

- De ondersteunende staf: Dit is een verzameling aan personen en groepen die indirect steun leveren aan anderen in de organisatie. De ondersteunende staf heeft als primaire taak om diensten te verlenen aan de organisatie.

Hiertoe behoren juridische adviseurs, personeelsadviseurs, communicatieadviseurs, maar ook kantinepersoneel en mensen van de postkamer.

Lees meer...

De organisatiedoelen

Hierbij gaat het om de bestaansredenen van de organisatie. Deze kernopdracht wordt vaak weergegeven in een mission statement. Het is ‘de ziel van de onderneming’.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen