Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Geheugen

Metafoor met computer: Memory (RAM) is korte termijn geheugen, harde schijf, lange termijn geheugen. Meeste nieuwe info wordt in stukken van 7 +/- 2 opgeslagen in korte termijngeheugen opgeslagen. Als de info niet gebruikt word, is deze binnen ongeveer 18 seconden verloren. Lange termijngeheugen kan onbeperkt opslaan. Drie manieren van vergeten:

1. Originele informatie niet vastgehouden
2. Nieuwe informatie niet in geheugen opgeslagen
3. Nieuwe kennis overschrijdt huidige of andersom

Lees meer...

Comprehension and miscomprehension

Comprehension (begrijpen) — vereist het koppelen van nieuwe informatie aan oude informatie, opgeslagen in het geheugen. Hoe beter je het begrijpt, des te beter de prestaties van het geheugen zijn.

Misleading ads – consumenten koppelen informatie vaak aan hun eigen info en vullen dus ‘lege puntjes’ in als ze reclames zien. Hierdoor kan een claim onterechte foute implicaties hebben. Hoewel het officieel niet mag, werken deze reclames wel goed, aangezien realistische reclames teveel afwijken van het geloof van mensen en dit geloof moeilijk kan veranderen.

Lees meer...

Operant conditioning

Response wordt opgevolgd door een bekrachtiger (reinforcer) of bestraffer (punisher).

  • Bij operante conditionering vergroot de kans op een bepaald gedrag in een bepaalde context door de daaropvolgend bekrachtigende gebeurtenis of prikkel. Bijvoorbeeld het huilen van een baby 's nachts heeft een uitwerking op de ouders. Die kunnen het kind troosten of te eten geven. 2
  • Verschil met klassieke conditionering is dat bij operant het gedrag een factor is. De hond van Pavlov kan er niks aan doen dat hij kwijlt na het belletje. Met OC kun je zelf kiezen of je er op reageert.
  • Positive reinforcement: het geven van rewards > kans respons omhoog +
  • Negative reinforcement: the absence of punishment > kans respons +
  • Exticntion: the absence of reward > kans respons omlaag
  • Partial reinforcement: reinforcement alleen wanneer de gewenste response optreedt
  • Voorbeelden rewards: coupons, korting, etc.
  • Shaping: het inzetten van succesvolle manieren om de gewenste response te bereiken
Lees meer...

Classical conditioning (Pavlovian conditioning)

leertheorie gericth op het maken van zinvolle associaties tussen stimuli om gewenste responses te verkrijgen

  • Unconditioned stimulus (US, hondenvoer)
  • Conditioned stimulus (CS., de bel)
  • Unconditioned response (UR, kwijlen)
  • Conditioned response (CR, kwijlen na het geluid van een bel zonder aanwezigheid van hondenvoer)
  • Forward conditioning werkt het beste. Dat wil zeggen eerst de geconditioneerde response (bel), dan pas de ongeconditioneerde response (geven van hondenvoer)
  • Unconditioned pre-exposure effect. Als een geconditioneerde stimulus al een keer eerder vertoond is, heeft het paren aan een ongeconditioneerde stimulus geen effect. Bijv. Een bekend liedje in een reclame. Dit liedje staat dan al op zich zelf en wordt niet met de reclame geassocieerd.

  • Blocking: een eerste voospelde stimulus zorgt ervoor dat andere voorspelde stimuli niet meer voorkomen.

Fase 1
A CS (CS1) is paired with a US.
Fase 2
A compound CS (CS1+CS2) is paired with a US.
Test
Als een test wordt uitgevoerd, werkt alleen CS1. Deze was reeds gekoppeld aan US. Daarom is CS2 geblokkeerd

Lees meer...

the role of learning and memory

Leren: het proces van het tot je nemen van informative over producten voor toepassing van toekomstig gebruik.

Geheugen: voorgaande ervaringen + door middel van leren wordt het gedrag beïnvloed door het geheugen.

Kennis: wordt gecreëerd wanneer iemand associaties maakt tussen concepten.

Lees meer...

Excitation transfer theory

Explains how arousal from one source can be misattributed to another source. Sterkste overdracht van arrousal kan plaatsvinden als de arrousal op een gemiddeld niveau is (transfer zone). Voorbeeld: Excitation transfer theory also relates very well to views of sex in popular media. A survey showed that teenagers who had strong, positive feelings for Music Television were also more sexually experienced.1

Lees meer...

DISCREPANCY-INTERRUPTION THEORY

  • Discrepancies or surprises and interruptions increase arousal and emotion.
  • Discrepancies require immediate attention.
  • Small discrepancies produce positive emotions.
  • Large discrepancies produce negative emotions.
  • Daarom worden producten vaak met kleine verbeteringen gemaakt
Lees meer...

Emoties

Mood-as-information model: gebruikt emotie als een stuk informatie dat gebruikt wordt met andere informatie die mensen gebruiken om een totale evaluatie van een product te maken. Als consumenten zich hiervan bewust zijn, werkt de mood niet mee in de totale evaluatie van een product. Dit model wordt meer voor hedonische producten (experience) gebruikt dan voor instrumentele problemen (oplossen van problemen).

Affect confirmation model: mood beïnvloedt de attributen. Als goede moed, worden positieve attributen positiever en andersom.

Context Mensen kunnen pas hun emoties voorspellen als ze deze tonen in context (bijv. in een wachtkamer. Als je geen contact hebt, weet je niet of je humeurig bent of vrolijk, pas als je interactie/context hebt.).

Lees meer...

Cognitive dissonance theory (CDT)

Normaal: attitudes beïnvloeden gedrag. Bij de CDT beïnvloedt gedrag attitudes

  • Als je een artikel over ‘voor’ de doodstraf moet schrijven, maar eigenlijk tegen bent, doe je wellicht toch. Hoeveel dat wringt (een dissonantie).
    • Je verandert je attitudes
    • Uiteindelijk ben je waarschijnlijk nog wel tegen, maar wel iets meer voor.
  • Als je een Mercedes hebt van de zaak, maar hier eigenlijk tegenbent om dat het een overdreven imago wilt, heb je hier een dissonatie tegen. Het feit dat je probeert ermee om te gaan (redenen verzinnen: het is wel belangrijk een goede auto te hebben met veel rijden).
    • Dus: Consumer seek to reduce dissonance by changing their attitudes to match their behaviors.
    • Je wilt opnieuw overeenstemming bereiken tussen attitudes en gedrag.
  • Wanneer je bijvoorbeeld geld krijgt, zal er geen dissonantie zijn en geen attitudeverandering, aangezien je het extern kunt verantwoorden.

Lees meer...

Balance theory

Balanced Triads require three (+) relationships or two (-) and one (+) relation 2x negatief is uit te leggen door: stel dat je grootste ‘vijand’ tegen de VU is, ben je zelf juist wél voor de VU

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen