Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

A Bite to Whet the Reward Appetite: The Influence of Sampling on Reward-Seeking Behaviors

Normale intuïtie: sampling van voedsel/drank leidt tot minder honger/dorst en daardoor zal consumptie minder snel plaatsvinden.

‘Alliesthesia’: Als je dorst hebt ga je door een incentive/prikkel water drinken. Huidige wetenschap: Hierin blijkt dat sampling werkt volgens ‘reverse alliesthesia’.

Voorbeeld: een klein beetje Vitamin Water drinken versterkt juist de dorst en verhoogt het verlangen. De vraag is of dit verlangen alleen verlangen naar Vitamin Water (Cuespecific), drinken in het algemeen (Drive-specific, dus ook verlangen in Pepsi) of verlangen naar rewards is (General Motivational Effects, bijv je bent gevoeliger voor een reis naar de zon).

Er worden 4 exprimenten gedaan. Daarin wordt getest:

Of sampling leidt tot meer consumptie of minder consumptie (normale intuïtie vs reverse alliesthesia) Of het verlangens na sampling cue-specific, drive-specific of general motivational zijn

Experiment 1: Er zijn twee groepen: 1 krijgt een sample, 1 niet. Vervolgens wordt er een onbeperkte refill Pepsi aangeboden. De verschillen in waardes worden bekeken. De mensen die een sample kregen, consumeren veel meer. Er blijkt dat reverse alliesthesia geldt en general motivational

Experiment 2: Hierbij wordt een 2x2 onderzoek uitgevoerd. Allereerst krijgen mensen een hoge of lage incentive (melkchocolade of sojachocolade). Daarnaast krijgen mensen wel of niet onverwacht een dollar (satiatie). Het blijkt dat deze satiatie ervoor zorgt dat mensen minder Pepsi drinken. Conclusie is dat de mensen die melkchocolade en geen dollar krijgen het meeste Pepsi drinken. Sampling werkt dus bij een high-incentive value.

Lees meer...

Finding the happy medium

  • Richt je op lange termijn relaties en niet op eenmalige sales
  • Maak simpelere producten
  • Geef ze de keuze om het zo simpel of uitgebreid mogelijk te maken
  • Zorg dat ze 1 ding erg goed doen
  • Maak gebruik van prodotypes: dan kunnen mensen het testen
Lees meer...

Wat is het optimum van features?

Wanneer je eenmalig een sale wilt doen, moet je zoveel mogelijk features in een product stoppen. Wanneer je wilt dat mensen veel terugkomen moet je zo weinig mogelijk features in een product doen. Voor een maximale customer lifetime value (CLV) kun je echter het beste niet te weinig en ook niet te veel features gebruiken. Zo heb je de hoogste baten.

Lees meer...

Defeating Feature Fatigue

Consumenten denken dat meer features lijden tot betere producten. Maar vaak blijkt dat meer features leiden tot minder waarde in gebruik.

Er worden experimenten gedaan. Het blijkt dat voor de aankoop ze capability (meer features) belangrijke vinden dan usability (eenvoud in gebruik). Zelfs als gebruikers zelf een product met features samen zouden stellen, zouden ze het overladen met features.

Als een consument een product uiteindelijk in gebruik heeft (na aanschaf) blijkt echter dat usability belangrijker is dan capability. Ze willen dan opeens minder features.

Lees meer...

Metacognitive difficulty

Bijv. Als je een foto eerst ziet en dan gespiegeld ziet, ga je deze gespiegelde negatief waarderen,

Bijv. Als iets makkelijk leesbaar is, krijg je meteen een positief effect. Als iets minder goed geschreven is, krijg je een negatievere attitude.

Mere exposure -> dat je iets mooier/positiever gaat vinden als je het vaker ziet

Imprinting: hechten aan het eerste wat je ziet (ganzen die een man als vader zien)

Lees meer...

Madonna or Don McLean? The effect of order of exposure on relative liking

Primacy: het effect dat de eerste stimulus die je krijgt het mooiste wordt gevonden.

Als je eerst een liedje van Madonna hoort en dan de cover van Don McLean, vind je de eerste die je hoorde (in dit geval Madonna) dus mooier.

Voorwaarde is dat de stimuli hier slechts esthetisch zijn (wat je mooi vindt) en dus niet gebaseerd op attributen. Daarom wordt het onderzoek alleen met esthetische stimuli (liedjes en afbeeldingen) gedaan.

Er worden drie studies gedaan. Er wordt als eerste een muziekstudie gedaan. 8 Liedjes worden afgespeeld (origineel en cover). Daaruit blijkt dat het liedje dat het meest is geluisterd het mooiste wordt gevonden (waarschijnlijk een mere exposure effect).

Verder blijkt dat een liedje mooier wordt gevonden naarmate het verschil tussen de releasedatum van het origineel en de cover groter is.

Lees meer...

Eager and vigilant strategies

Eager strategy: ways of advancing; ways of moving from 0 to +1
Vigilant strategy: ways of being careful; ways to stop moving from 0 to -1

Aanvullend van college
Promotion focus + eager strategy = regulatory fit
Prevention focus + vigilant strategy = regulatory fit

Lees meer...

Regulatory fit

Wanneer het doel van bijv. een reclame aansluit op je eigen regulatory focus. When the manner of goal pursuit sustains the actor’s goal orientation Onderzoek naar regulatory fit: gedaan door een BIC formulier in te vullen. Dit formulier bepaalt je construal level. Vervolgens wordt op de helft een boodschap vertoond op hun construal level en bij 50% een boodschap dat niet overeenkomt met hun construal level. Daarna worden de prestaties van het knijpen in een voorwerp gemeten. Het blijkt dat wanneer de focus overeenkomt met het construal (er is dus een regulatory fit) de knijpkracht veel harder is,

Factoren van de fit zijn:

Engagement: als er een fit is, ben je meer toegewijd

Fluency: als er een fit is, verwerk je de informatie veel makkelijker

Lees meer...

Value from Regulatory Construal Fit: The Persuasive Impact of Fit between Consumer Goals and Message Concreteness

In dit onderzoek wordt de relatie tussen de regulatory focus en het construal level onderzocht. Beide begrippen worden uitgelegd.

Construal level: Refereert naar de mate van abstractie waarmee je kijkt:

  • Low-level: niet abstract, hoe iets concreet gedaan wordt
  • High-level: abstracte, focus on the desirability of an activity, waarom iets gedaan wordt


Regulatory focus: Er zijn twee soorten focussen:

  • Prevention focus: Je attitudes en gedrag zijn gericht op veiligheid en preventie
  • Promotion focus: Je attitudes en gedrag zijn gericht op groei en achievement


Het model lijkt ongeveer op het approach/avoidance model. Approach is ongeveer promotion, avoidance is ongeveer prevention.

Promotie focus: positiever (proberen een 9 te halen) Prevention focus: negatiever (proberen een zesje te halen)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen