Self-fulfilling prophecy
- Gepubliceerd in Psychologie
een verwachting (soms ongegrond) dat bevestigd wordt omdat het verwacht wordt.
een verwachting (soms ongegrond) dat bevestigd wordt omdat het verwacht wordt.
een vorm van self-fulfilling prophercy, exceptionele progressie bij een bepaalde leerling als een resultaat van hoge verwachtingen van de leraar.
conversatie waarbinnen de leraar geen prominente rol heeft. Leerlingen stellen en beantwoorden hun eigen vragen. Deze lijken een beetje op recitation maar moet meer instructureel gaan.
de manier waarop de leraar een leerling selecteert om antwoord te geven en het matchen van de vraag bij de leerling.
Als het antwoord snel en correct is: accepteer en ga verder.
Als het antwoord aarzelend is en correct, geef feedback waarom het antwoord goed is.
Als het antwoord eerlijk maar verkeert is, geef hints of vereenvoudig de vraag.
Als de vragen dom zijn, corrigeer en ga verder.
veel antwoorden mogelijk.
Als leerlingen antwoord geven werkt het vaak het beste voor de kwaliteit van de antwoorden om de studenten een paar seconden wait time te geven.
alleen 1 juist antwoord
onafhankelijk klaswerk die af moet zijn binnen de les. Om voordeel te hebben van individual classwork, of huiswerk, moet de leerling betrokken blijven en het werk doen. Dit moet wel goed in de gaten gehouden worden en er moet hulp komen wanneer dat nodig is.
Over het algemeen gaat het in alle klassen: leraar stelt vraag, student geeft antwoord, dit heet recitation. Het bestaat uit 3 fasen:
Dit heet de IRF structuur.
een leerstrategie waarin twee leerlingen om de beurt een samenvatting geven en kritiek hebben op die samenvatting. Dit wordt een aantal keren per college gedaan.
Kritiek is ook dat het uitgaat van de wrong theory, het wordt is segmenten aangeleverd. De leerling is een lege bak die gevuld kan worden.
duidelijk gestructureerde kennis die nodig is voor het vervolg van het leren en dat stap voor stap verteld kan worden.
lesgeven dat wordt gekarakteriseerd door een hoog level van uitleg, demonstratie en interactie door de leraar tegenover alle leerlingen tegelijkertijd.