Discrimination
- Gepubliceerd in Psychologie
het behandelen of oneerlijk/ongelijke behandelen van een bepaalde categorie mensen.
het behandelen of oneerlijk/ongelijke behandelen van een bepaalde categorie mensen.
een schema die de kennis of percepties organiseert over een bepaalde categorie. Zo maak je ook als kind een schema over bijvoorbeeld buitenlanders. En die schema’s gebruiken we om betekenis te geven aan de wereld.
een cultuurgoed (heritage) die gedeeld wordt met een groep mensen. Race: een groep mensen die een biologisch kenmerk deelt die wordt gezien als self-defining door mensen van die groep. Sociologen gebruiken soms de term minority Group: een groep mensen die en sociaal nadeel hebben (niet altijd een minority in aantallen).
Cultuurconflicten gaan vaak over kleine verschillen die onder de oppervlakte liggen.
Prejudice is dicht gerelateerd tot prejudge. Prejudice: irrationeel generaliseren van een hele categorie mensen. Dit komt door geloof, emoties en gevoeligheden voor bepaalde acties. Er zijn twee geloven: dat kinderen ‘kleurenblind’ zijn in het beoordelen van mensen en dat kinderen niet gebiased zijn in het vooroordelen van mensen en dat ze dat geleerd hebben van ouders. Dit is niet bewezen. Bij 5 jaar kunnen kinderen al racistische opmerkingen maken.
Prejudice is niet alleen een vorm van ingroup, self-justification of een emotionele reactie, maar het is ook een culturele waarde.
het groeperen naar mogelijkheden voor het schoolrooster en daardoor bloot stellen aan andere academische ervaringen. Dit is iets anders dan setting: groeperen naar mogelijkheden op een bepaald onderdeel (bijvoorbeeld een vak).
Het helpt om arme kinderen preschooltraining te geven. Hierdoor komen ze beter mee.
groepswaarden en geloven die weigeren het gedrag en de attituden van de meerderheid over te nemen. Dit kan ook een reden zijn van lagere ontwikkeling bij lage SES.
de relatieve stand binnen een gemeenschap gebaseerd op inkomen, macht, achtergrond en prestige.
Mensen zijn zich wel bewust van hun sociale klasse maar vaak niet van hun SES. Er zijn 4 graden van SES:
kinderen die opgroeien in arme buurten hebben viezere lucht, viezer water en het is waarschijnlijk dat zij ook veel meer lood in de omgeving hebben. Je krijgt stress en van stress komt geweld en dat heeft een erg groot effect op fysiek en mentaal opgroeien.
Arme kinderen worden vaak geen vragen gesteld tijdens de lessen om ze niet voor gek te zetten en daardoor gaan de kinderen denken dat ze niet goed zijn in schoolwerk. Dus lage verwachtingen zorgen voor een laag zelfbeeld
Sociologen en psychologen combineren rijkdom, macht ed in een index die
de kennis, waarden, attituden en tradities die het gedrag van een persoon of een groep leiden en ze in staat stelt problemen in het leefomgeving op te lossen.
scholing die gelijkheid promoot voor alle pupillen. Er is echter geen ‘beste’ aanpak.
Banks zei dat multicultureel onderwijs 5 dimensies heeft:
Multiculti scholing verwerpt het idee van een melting pot.
een model die een verklaring geeft voor prestatieproblemen voor etnische minderheden door ervan uit te gaan dat hun cultuur inadequaat is en ze niet klaar maakt voor succes op school.