De productlevenscyclus
- Gepubliceerd in Marketing
Een product wordt geboren, wordt volwassen en wordt na een bepaalde periode van de markt gehaald.
De fasen in de productlevenscyclus
Fase I: de introductie
Een product komt voor het eerst op de markt.
Lage verkopen en winst (soms negatief)
- Ten eerste: moeten mensen weten dat het product er is (naamsbekendheid)
- Ten tweede: willen klanten bij bepaalde producten de mogelijkheid hebben om het te proberen.
Fase II: de groei
Er is een snelle stijging van de verkopen.
Er worden voor frequent gekochte goederen ook herhalingsaankopen gedaan.
Het namaken van een product wordt aantrekkelijk: Twee redenen.
- Ten eerste: kunnen concurrenten het product maken met lage ontwikkelkosten
- Ten tweede: gaat de meerderheid van de consumenten het product nu voor de eerste keer kopen.
Fase III: de volwassenheid
Stabilisatie van de groei.
De meeste mensen hebben het product al eens aangeschaft. Alleen de 'late majority' nog niet.
Het proberen de winst te maximaliseren.
= fase waarin de kosten per product laag worden en de winst relatief hoog, het aantal concurrenten worden ook groot,
Geen nieuwe toetreders meer.
De producten worden verbetert en gewerkt aan het ontwikkelen van nieuwe producten om het huidige product te vervangen.
Fase IV: de neergang
Daling van de verkopen
Het totale aantal kopers van het product neemt echter af.
Kritiek op de productlevenscyclus
- De vorm van de productlevenscyclus verschilt van product tot product
- De marketingmanagers kunnen gaan handelen naar wat zij verwachten
Het nut van de productlevenscyclus
Productportfolio = Aandacht moeten geven aan de verschillende producten die zij leveren.
Een goed productportfolio omvat daarom producten in elke fase van de productlevenscyclus.