Klanttevredenheid
- Gepubliceerd in Marketing
Mate waarin prestaties van het product voldoen in ogen van de klant.
Mate waarin prestaties van het product voldoen in ogen van de klant.
Het vermogen van een product om aan de behoefte te voldoen in ogen van de klant.
Marktbijziendheid. Marketeers zijn blind voor veranderende behoeftes van de mensen.
Combinatie van producten, diensten en belevingen. Mensen bevredigen hun behoeften via marktaanbod.
Elke wens wordt omgezet in een vraag.
Concrete vorm van behoefte. Afhankelijk van cultuur en karakter.
Besef van individu dat er iets ontbreekt.
Fysieke behoefte: voedsel, kleding
Sociale behoefte: genegenheid
Individuele behoefte: kennis
Sociaalproces en management proces, waarin individuen verkrijgen waar ze behoefte aan hebben. Door producten te creëren en door te geven.
winstgevende relaties opbouwen en in stand houden.
= tijdelijke prijsverlaging (of waardevermeerdering) om op korte termijn extra verkoop te realiseren
Afhankelijk van de doelgroep
- consumentenpromoties: consument heeft voordeel
- handelspromoties: handelaar heeft voordeel
- verkoopstafpromoties: vb. korting als je er werkt
= DMC
- Zonder medium: klassieke mail of email
- Doel: respons krijgen van de ontvanger
- Reactie consument = respons of redemptie fulfilment
- Vormen: direct mail, drukwerk, telemarketing, direct response, catalogi, internet, spam,…
- Voordeel : doelgroep
- Nadeel : waste
- Permission marketing:
- opt – in: aankruisen: gegevens WEL gebruiken
- opt – out: gegevens Niet gebruiken