Logo
Print deze pagina

Persoonlijkheidstheorie van Erikson

Deel dit artikel:
  • Psychosociale ontwikkeling met in elk stadium een identiteitscrisis
  • 8 fasen: ontwikkeling van specifieke persoonlijkheidskenmerken
  • In elke fase  bepaald bestaansthema + 1 aspect van menselijke relatie centraal
  • Iedere overgang = crisis

Vertrouwen vs. wantrouwen

Geboorte – 18 maanden

  • Relatie met verzorgende persoon  meestal de moeder
  • Wantrouwen  kan aanleiding geven tot affectieve stoornissen

Zelfstandigheid vs. schaamte/twijfel

18 maanden – 3 jaar

  • Relatie met ouders
  • Kinderen willen hun eigen autonomie en zelfstandigheid hebben
  • Wanneer we kinderen niet zelfstandig laten zijn, gaan ze gevoelens van schaamte en twijfel ontwikkelen

Initiatief vs. schuld

3 – 6 jaar

  • Relatie met het gezin
  • Het kind komt meer voor zichzelf op, neemt meer initiatief en leert de wereld om zich heen ontdekken
  • Schuld ontwikkelt zich wanneer het kind de kans niet krijgt om verantwoordelijkheid te nemen en dingen op een eigen manier uit te proberen  kind denkt dat alles wat hij wil fout is

Handvaardigheid vs. minderwaardigheid

7 – 12 jaar

  • Relatie met school en buurt
  • Kinderen zijn leergierig waardoor ze vaardigheden ontwikkelen en hun eigen capaciteiten leren kennen.
  • Er kunnen spanningen ontstaan tussen de thuiswereld en de wereld van de leeftijdsgenoten.

Identiteit vs. identiteitsverwarring

12 – 18 jaar

  • Relatie met leeftijdsgroep en identificatiegroep
  • Jongeren gaan meer nadenken over zichzelf. Hun identiteit en hun beeld dat ze van zichzelf opbouwen is vaak gekoppeld aan uiterlijke kenmerken.
  • Adolescent twijfelt in zijn keuzes, kan een negatieve identiteit opbouwen, kan zich rollen aanmeten die in de maatschappij niet worden aanvaard…

Intimiteit vs. isolement

19 – 40 jaar

  • Relatie met partners en groepsleden
  • Er worden interpersoonlijke stabiele relaties en engagementen aangegaan. Het nemen van verantwoordelijk en het geven en aanvaarden van kritiek hoort daarbij.
  • Isolement te boven komen is het belangrijkste om een volwaardige wederzijdse intimiteit te realiseren.

Generativiteit en productiviteit vs. egocentrisme en stagnatie

40 – 65 jaar

  • Relatie met personen met wie men werkt en samenleeft
  • Zorgvorming en leiden van de volgende generatie
  • Midlifecrisis kan voorkomen  negatieve inschatting maken van wat geweest is en wat nog moet komen

Integriteit vs. wanhoop

65 en ouder

  • Het nadenken en aanvaarden van wat geweest is
  • Men neemt verantwoordelijkheid voor wat er gebeurd is. Mijn kijkt terug op het leven en is tevreden.
  • Wanhopig zijn omdat men niet bereikt heeft wat men wil bereiken en omdat er geen tijd meer is om er nog iets aan te doen.
Copyright © 2019. All rights reserved.