John Dewey (1859-1952)
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 953 keer
Dewey was filosoof, een invloedrijke onderwijsvernieuwer en –hervormer, een sociaal
criticus en commentator en een psycholoog wiens publicaties hebben geleid tot de basis
van het functionalisme. Na een universitaire studie werkte hij drie jaar als docent, hij
doceerde alle vakken. Deze ervaring overtuigde hem van het nut van
onderwijshervorming. Dewey vervolgde zijn studie filosofie en psychologie aan John
Hopkins University, vervolgens wordt hem het voorzitterschap van de afdeling filosofie
van de Universiteit van Chicago aangeboden (psychologie en pedagogiek viel hier ook
onder). Hij publiceerde een artikel dat een klassieker werd in de psychologie en ten
grondslag ligt aan het functionalisme (“The Reflex Arc Concept of Psychology”, “de
reflexboog…”).
Dewey bekritiseerde de stimulus-respons theorie want: responses (gedragingen) en
ideeën moeten altijd in de functionele context bestudeerd worden. Vb van kind dat
brandende kaars aanraakt: kind ziet vlam (stimulus), raakt het aan (response), brandt
zich (stimulus), trekt hand terug (response). Dewey beschouwt deze opeenvolging van
responses op stimuli als kunstmatig (gedrag en bewustzijn kunnen niet worden verdeeld
in stukjes), bovendien laat het buiten beschouwing dat mensen hun gedrag aanpassen
aan de omgeving.
Dewey noemde zichzelf een democratisch evolutionist. Hij vond dat alle mensen op het
gebied van onderwijs en werk gelijke kansen moesten krijgen. Hij schreef een invloedrijk
boek “The School en Society” (1899). Ieder onderwijssysteem zou aan vier
psychologische behoeften van een kind moeten voldoen: conversatie, nieuwsgierigheid,
opbouw (“construction” genoemd) en artistieke expressie. In 1896 startte hij met de hulp
van een groepje ouders een “labatory school” voor kinderen in de basisschoolleeftijd.
Deze school was geen leraar-training school maar meer een “laboratorium” om te kijken
hoe kinderen denken en leren en hoe ze het best onderwezen konden worden. Zijn
aanpak was niet van drillen en uit het hoofd leren. De functie van de leerkracht was niet
het overbrengen van dogma’s, maar het stimuleren van divergent denken (=oplossingen
bedenken, wat kan ik ermee?). Toen de universiteit van Chicago besloot dat Dewey’s
school moest fuseren was hij zo verbolgen dat hij naar Columbia University vertrok.