Logo
Print deze pagina

Cognitieve theorieën  psychologische invalshoek

Deel dit artikel:

We zetten ons voor iets in omdat we weten dat we ons prettig zullen voelen wanneer we ons doel bereiken

 verwachtingen zijn opgebouwd door vroegere ervaringen

Attributietheorie (Weiner)  we schrijven aan het handelen een oorzaak-gevolgverklaring toe, we trachten elke handeling te verklaren

  • Attributies = ideeën die mensen hebben over de oorzaken van bepaalde gebeurtenissen
  • Causale attributie = beschrijft hoe personen gedrag oorzakelijk verklaren
  • Slagen en mislukken wordt verklaard op 4 verschillende wijzen

Intern of extern  de oorzaak ligt binnen of buiten de persoon

Stabiel of onstabiel  de oorzaak kan gewijzigd of niet gewijzigd worden

Controleerbaar of niet-controleerbaar  de persoon kan de situatie al dan niet beheersen

Globaal of specifiek  de oorzaak slaat op vrijwel alle situaties of op een specifieke situatie

Fundamentele attributiefout

  • Falen  we overschatten de invloed van de omgeving en onderschatten de persoonlijke eigenschappen
  • Bij anderen  we onderschatten de invloed van de omgeving en overschatten de persoonlijke eigenschappen

Bij onszelf

Bij anderen

Oorzaak van successen

Interne attributie

Externe attributie

Oorzaak van falen

Externe attributie

Interne attributie

Intrinsieke motivatie

  • Het doel van het gedrag ligt in de aard van de activiteit
  • Gemotiveerd omdat het doel de handeling zelf is
  • Leergierigheid, iets goed willen kunnen, verwachting dat je iets goed zal kunnen

Extrinsieke motivatie

  • Het doel van het gedrag ligt in de gevolgen van het gedrag
  • Je stelt gedrag o.w.v. de gevolgen die je ermee kunt bereiken.

Krijgen van een beloning

Vermijden van iets vervelends

Het krijgen van waardering

Het aanknopen bij een toekomstperspectief

  • Vertegenwoordiger = Kurt Lewin
  • Aspiratieniveau = niveau dat het individu denkt te kunnen bereiken
  • Verschil in aspiratieniveau door

Eigen unieke (succes)ervaringen

Het beeld dat we van onszelf hebben

Het feit of we al dan niet aandacht krijgen

Motivatieprobleem (Bergen) = resultaat van een proces  5 fasen

  • Aspiratie

Leerling moet zich een doel leren stellen dat met enige moeite kan worden bereikt (te gemakkelijk en te moeilijk schenken allebei geen voldoening)

  • Werkhouding
    • Vermijdingsgedrag (excuses hebben om ergens niet aan te beginnen) en toenaderingsgedrag (het wel zien zitten om ergens aan te beginnen)
  • Toeschrijving
    • Falen of slagen toeschrijven aan inzet  positief resultaat in toekomst
    • Falen of slagen toeschrijven aan factoren waaraan ze zelf niets kunnen doen  niet beter presteren in de toekomst
  • Het gevoel
    • Teleurstelling of tevredenheid na het maken van een opdracht wordt beïnvloed door de waardering die iemand al dan niet krijgt vanuit zijn omgeving enerzijds en door het toeschrijven van succes of falen anderzijds
  • Toekomstverwachting
    • Realistische doelen hebben, succes en falen toeschrijven aan zichzelf en een positief gevoel hebben over gemaakte opdrachten  gemotiveerd zijn om te werken

Copyright © 2019. All rights reserved.