Menu

MM, cultuur en vervlakking

Opkomst van nieuwe MM
→ bezorgdheid & vooroordelen
→ hoge verwachtingen [beide posities ongegrond]

CULTUURPESSIMISME:

Cultuurpessimisten hebben kritiek op bijna alles wat massamedia, in het bijzonder de televisie, bieden. Zij behoren vaak tot de ‘elite’ en vermelden nadrukkelijk dat men hen zelden voor de buis of met Story of Privé zal betrappen.

- gaat uit van verschillende niveaus van cultuur
- op fabrieksmatige wijze vervaardigd & ordinair uitgebuit
- consument blijft er passief bij / vraagt geen actieve deelname
- massacultuur kan de elite “corrumperen”
- als media al elitecultuur doorgeven, maken ze het goedkoop
- boodschappen ondergaan altijd de invloed van het kanaal waardoor ze
worden doorgegeven

Andere gevaren van massacultuur:

- geeft autoritaire politieke systemen een kans, doordat ze passief publiek
kweekt
- media verdoven eerder dan dat zij wakkerschudden
- media verminderen de creativiteit (kijkers leren slikken wat hun aangeboden
wordt)

CULTUUROPTIMISME

Cultuuroptimisten geloven niet dat de media zoveel kwaad doen.
Grootste invloed op cultureel niveau: gezin, school, kerk,…
NIET: alleen media!

  • Opleiding (hoe verder men opgeleid is, des te meer zal men zich cultureel interesseren)
  • Werkelijk passiever maken? Neen

Introduceert nieuwe sporten,…

  • Zakt cultuur werkelijk ineen? Neen

Toenemende museum-, concert-, toneel- en bibliotheekbezoek + boekenverkoop over de hele wereld neemt toe

  • Cultuurpessimisten vertekenen de geschiedenis
    • Heeft massacultuur iets goed verdrongen?
    • Massacultuur is beter voor de massa dan alles wat ze daarvoor ooit had

Debat = onbeslist…

Lees meer...

MM en vrije tijd

MM als groep → minder tijd aan persoonlijk contact besteed
Niet meer tijd indien nieuwe MM bijkomen;
gereserveerde tijd anders indelen!

Groeiende hoeveelheid tijd door de media opgeëist (ook meer vrije tijd!)

Bijvoorbeeld VS: Tv kijken vooral ten koste van kranten/sociale contacten

Lees meer...

MM en maatschappelijke normen

Bevestigen de massamedia de maatschappelijke normen en vooroordelen

- status quo beschermen
versterken van bestaande waarden, vergroten van de macht van
de machtigen + aandacht richten op onderwerpen van belang voor
de elite

- consoliderende functie
mogen inspelen op wat meeste mensen mooi, waar of belangrijk vinden
(minderheidsstandpunten worden zelden vertolkt)

- spiegel van de maatschappij? (maar dan wel een flatterende)

Veranderingen tegenhouden / op veilige afstand volgen
portretteren niet werkelijkheid maar norm / het bestaande ideaal,

de norm


- beïnvloeden door inhoud en door wat ze niet laten zien
(= symbolische vernietiging)

Voorbeelden van bevestiging terug te vinden in:

- reclame: roept een schijnwereld op met gelukkige, goed gevoede en
goed geklede, welopgeleide burgers uit de middenklasse, die
hun geluk en welslagen combineren met het gebruik van
bepaalde produkten. Enkel complete gezinnen, met mannelijke
mannen, vrouwelijke vrouwen en vrolijke kinderen.
Reclame suggereert dat geluk en succes aangekocht kunnen worden...

- traditionele man-vrouwverhouding:

Vrouwen: voornamelijk moeder en huisvrouw
relatief afwezig in de media
werkende vrouwen zien er doorgaans niet best uit
+ ze zijn minder competent dan hun mannelijke collega’s
in gezaghebbende functies: belachelijke manwijven

- populaire lectuur: alles hierin is zoals het ‘hoort’

- verhalen in vrouwenbladen:
helden komen zelden uit de arbeidersklasse
heldinnen komen bijna altijd uit een lager milieu dan de held
(“trouwen met de baas”)

- normverandering (+ voorwaarden)

De massamedia zijn werktuigen voor verandering (zo niet op korte, toch wel op lange termijn)

MM kunnen normveranderend werken: op langere termijn Vb: - seksuele revolutie
- emancipatie van vrouwen, mannen, holebi’s, minderheden
- OL: MM kunnen zowel modernisering bewerkstelligen als
de herinvoering van oude gebruiken

Media lopen zelden voorop bij verandering van normen:

Voorwaarden: - sterk veranderende omstandigheden en/of
- relatief onbelangrijk en/of
- toe aan verandering

Hoe groter de doelgroep, des te minder veranderingsgezind de inhoud!

Onderzoek met grondige analyse naar ‘de symbolische vernietiging van
vrouwen op televisie
’:

- Weinig vrouwen
Mannen domineren op het scherm in een verhouding van twee op één.
In een tekenfilm komen nog minder vrouwen of vrouwtjesdieren voor…

- Werkende vrouwen
Beroepsmensen op het scherm: meestal mannen. De weinig werkende vrouwen op tv zijn inferieur aan hun mannelijke collega’s.

- Geweld en vrouwen
Vrouwen op tv zijn, anders dan mannen, eerder slachtoffer dan aanvaller.
Alleenstaande vrouwen worden meer het slachtoffer dan getrouwde.

- Vrouwen, huwelijk en gezin
Werkende vrouwen zijn veel vaker slechteriken dan huisvrouwen, die vol
sympathie worden geschilderd. Tv waardeert vrouwen het meest in een seksuele context, of in een romantische of gezinsgebonden rol.
2/3 televisievrouwen zijn getrouwd / getrouwd geweest / verloofd.

Televisiereclame en vrouwen
3 reclames met alleen mannen tegenover 1 met alleen vrouwen.
Achtergrondstem: in 6% vd gevallen een vrouwenstem
in 87% vd gevallen een mannenstem
in 7% vd gevallen gecombineer

Lees meer...

Wat is nieuws?

  1. sterk belang: consequenties voor het publiek
  2. conflict: fysiek of meningsverschil
  3. bekende hoofdpersonen
  4. nabijheid: geografisch of psychologisch
    (vb. Belgen in Thailand bij Tsunami)
  5. op tijd: recent & relevant voor wat publiek op het moment
    bezighoudt

Andere kenmerken:
- tijdsduur: plotseling > geleidelijke ontwikkelingen
- gebeurtenis: moet in verwachtingen passen

Lees meer...

Wat is nieuws?

  1. sterk belang: consequenties voor het publiek
  2. conflict: fysiek of meningsverschil
  3. bekende hoofdpersonen
  4. nabijheid: geografisch of psychologisch
    (vb. Belgen in Thailand bij Tsunami)
  5. op tijd: recent & relevant voor wat publiek op het moment
    bezighoudt

Andere kenmerken:
- tijdsduur: plotseling > geleidelijke ontwikkelingen
- gebeurtenis: moet in verwachtingen passen

Lees meer...

MM als bepalers van gespreksonderwerpen (agenda setting)

Hoeveelheid aandacht die mensen besteden aan onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn.

Vooral krant, radio & tv kunnen bepalen:
(bereiken groot deel van bevolking)
- welke onderwerpen gespreksonderwerp worden
- en daarmee: onderwerp van vrije meningsuiting

OPMERKING
NIET: grote groepen van mening laten veranderen!
Sterker indien geen sterke overtuiging van wat men precies
belangrijker vindt.
WEL: meningen vormen op nieuwe terreinen

Soorten onderwerpen:

(gewelds)misdrijven, partij- en regeringspolitiek, schandalen rond openbare figuren, bizarre gebeurtenissen,…
- belang rechtvaardigt zelden de plaats die onderwerpen krijgen
- andere worden uitgesloten of onderbericht
- om goede indruk te krijgen van diverse ontwikkelingen:
breed spectrum van MM nodig
↔ schijnnieuws:
- door belanghebbenden verzonnen om in het nieuws te
komen (prijsuitreikingen, recordpogingen, stunts,…)
- ‘rondzingen’: media(persoonlijkheden)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen