Menu

Waarom sponsoren?

  • Ondersteuning van producten en diensten
    • Puur om het merk sterk te maken, om extra waarde te geven aan het merk als bedrijf
    • Je wint aan bekendheid
    • Vestigt product in de hoofden van stakeholders
  • Mediabelangstelling
    • Veel exposure  veel bekendheid
    • Vb.: muur met logo’s bij interview op event
  • Versterken van identiteit (merk of bedrijf)
    • Vooral een rol bij huisstijl en communicatie  theoretische achtergrond
  • Goodwill
    • Positieve sfeer wordt gecreëerd
  • Onderdeel van een geïntegreerde campagne
  • Ipv adverteren (vb. reclameverboden omzeilen)
    • Stakeholders op een andere manier bewerken  meer effect op LT
  • Onderscheiden van de concurrentie
    • Specifieke sponsordoelen kiezen en iets aanbieden wat concurrenten niet kunnen
  • Eigentijds communicatie-instrument: actieve manier van communiceren
    • Je komt het op alle manieren tegen en kan het ten alle tijden blijven verder gebruiken
    • PR-activiteiten  grote brok communicatie innemen
Lees meer...

Sponsoring: de context

  • Promotievervuiling  teveel communicatie, teveel informatie  sponsoring is verzachtend, het dringt niet zo op maar is nodig om je doel te bereiken, dus het is een goed alternatief
    • Sponsoring = zeer effectieve manier om dialoog te creëren met het publiek
  • Principe van imago-overdracht  imago verbeteren door de associatie met iets positiefs (vb.: goed doel sponsoren)
  • Geïntegreerde communicatie
  • Rustige presentatie van het merk  geen agressieve manier om je product kenbaar te maken
  • Emotionele ervaring en identificatie met het merk  geen rationele benefit: je creëert meer een gevoel
Lees meer...

Drie niveaus van positionering

- Business positionering

  • Visie, missie, strategie
  • Competenties, identiteit

- Merkpositionering

  • Merkarchitectuur, merkpositionering

- Communicatiepositionering

  • Huisstijl, campagne, symboliek
  • Middelen en media

Positioneren

- Positie kiezen in het menselijke brein

  • Relevantie en onderscheid
  • Belang van systematiek
  • Belang van marktonderzoek
  • Consistentie
Lees meer...

Positioneringsstrategieën

- Prototype

  • Prototype = merk dat alle positieve en negatieve eigenschappen heeft die de categorie bepalen
  • Weg naar het leiderschap
  • Vb.: Disney

- Rationele benefit

  • Als eerste of als beste invulling geven aan rationele aspecten van een behoefte
  • Rationele benefit = USP
  • Vb.: Dash

- Emotionele benefit

  • Een goed gevoel, een glimlach, een prettige gedachte,…  kunnen invloed hebben op het moment van de keuze
  • Vb.: Parfum

- Waarde

  • Merken proberen aansluiting te zoeken op basis van relevante waarden (drijfveren)
    • Streven naar geluk, vrijheid, vriendschap, veiligheid
  • Vb.: Libelle

- Moment

  • Tijd kan een doorslaggevende rol spelen  moment van consumeren
  • Vb.: Kit-kat, Coca-Cola, Cup a soup

- Prijs

  • Aspect “prijs” vinden mensen zeer belangrijk
    • Retail  lage-prijspositionering (vb.: Aldi, Hema, C&A)
    • Hoge prijs = goede basis voor positionering  hoe duurder, hoe beter
  • Vb.: Colruyt, Apple

- Doelgroep

  • Bepaalde doelgroep voor ogen hebben
  • Vb.: Pepsi, L’Oreal, Bank van Breda

- Distributiewijze

  • Gemakkelijk te verkrijgen?
  • Vb.: Tupperware  enkel via demonstraties

- Design

  • Verschijningsvorm of verpakking is zeer belangrijk
  • Vb.: Apple, Alessi

- Mentaliteit

  • Producten en diensten lijken op elkaar  onderscheiden door mentaliteit

Vb.: Sony

Lees meer...

Positioneringsstrategieën

- Prototype

  • Prototype = merk dat alle positieve en negatieve eigenschappen heeft die de categorie bepalen
  • Weg naar het leiderschap
  • Vb.: Disney

- Rationele benefit

  • Als eerste of als beste invulling geven aan rationele aspecten van een behoefte
  • Rationele benefit = USP
  • Vb.: Dash

- Emotionele benefit

  • Een goed gevoel, een glimlach, een prettige gedachte,…  kunnen invloed hebben op het moment van de keuze
  • Vb.: Parfum

- Waarde

  • Merken proberen aansluiting te zoeken op basis van relevante waarden (drijfveren)
    • Streven naar geluk, vrijheid, vriendschap, veiligheid
  • Vb.: Libelle

- Moment

  • Tijd kan een doorslaggevende rol spelen  moment van consumeren
  • Vb.: Kit-kat, Coca-Cola, Cup a soup

- Prijs

  • Aspect “prijs” vinden mensen zeer belangrijk
    • Retail  lage-prijspositionering (vb.: Aldi, Hema, C&A)
    • Hoge prijs = goede basis voor positionering  hoe duurder, hoe beter
  • Vb.: Colruyt, Apple

- Doelgroep

  • Bepaalde doelgroep voor ogen hebben
  • Vb.: Pepsi, L’Oreal, Bank van Breda

- Distributiewijze

  • Gemakkelijk te verkrijgen?
  • Vb.: Tupperware  enkel via demonstraties

- Design

  • Verschijningsvorm of verpakking is zeer belangrijk
  • Vb.: Apple, Alessi

- Mentaliteit

  • Producten en diensten lijken op elkaar  onderscheiden door mentaliteit
  • Vb.: Sony

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen