ZET DE KLASSIEKE EN SOCIAALECONOMISCHE ZIENSWIJZE VAN MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID TEGENOVER ELKAAR.
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 907 keer
1. De klassieke zienswijze
- De enige maatschappelijke verantwoordelijkheid van managers is het maximaliseren van de winst door de onderneming zo te laten draaien dat de aandeelhouders tevreden zijn
- Als manager de middelen van het bedrijf inzetten voor maatschappelijke doeleinden verhogen ze de kosten, wat leidt tot minder winst voor de eigenaren en hogere prijzen voor consumenten.
2. De sociaaleconomische zienswijze
- De verantwoordelijkheid van het management gaat verder dan het maken van winst en omvat ook het beschermen en verbeteren van het welzijn van de samenleving
- Ondernemingen zijn geen onafhankelijke eenheden die alleen verantwoording afleggen aan aandeelhouders
- Bedrijven hebben een morele verantwoordelijkheid aan de samenleving om betrokken te zijn bij sociale, juridische en politieke vraagstukken
- Het juiste doen