Logo
Print deze pagina

Wat is strategie? Inleiding.

Deel dit artikel:

Strategie in de ruimste zin heeft te maken met organisatie- en omgevingsvraagstukken alsmede de wederzijdse beïnvloeding. Door de opkomst van het concept strategie zijn er ook verschillende niveaus van strategie ontstaan;

• Corporate strategie, op het niveau van de onderneming
• Business strategie, afstemming op de concurrentie
• Functionele strategie, het afstemmen van verschillende onderdelen binnen het bedrijf

Bij het kijken naar strategie kan gekeken worden vanuit verschillende analyseniveaus. Op sociaal-psychologisch niveau kijkt men naar individuen en groepen, het structurele niveau kijkt naar organisatie onderdelen en het ecologische niveau beschouwt de organisatie als een onderdeel van de omgeving. Daarnaast zijn er ook verschillende invalshoeken om naar strategie te kijken. Welke manieren van strategie voeren zijn er?

1. Plan, een plan maken en dat volgen. Bijvoorbeeld het betreden van een nieuwe markt.
2. Patroon, consistentie van gedrag. Waarden en normen binen een bedrijf.
3. Manoeuvre, afwijken van het plan. Een specifieke omgevingsverandering kan dit veroorzaken, zoals een nieuwe concurrent.
4. Positie, plaatsen ten opzichte van de markt. Het bedrijf kijkt via de outside in benadering, om vanuit de markt de beste plek te bepalen.
5. Perspectief, manier van handelen vanuit het bedrijf. Een duidelijke manier waarop het bedrijf handelt en naar de omgeving kijkt.

Copyright © 2019. All rights reserved.