Logo
Print deze pagina

Van bulkgoederen tot belevenis

Deel dit artikel:

Bulkgoederen

= commodities

- agrarische producten

- delfstoffen

Verwerkte producten

Voorzien beter in de behoeften van consumenten dan bulkgoederen,

 meer waarde: hogere prijs

Verwerkte producten zijn meer gedifferentieerd dan bulkgoederen.

Om een concurrentievoordeel te behouden

- continu blijven innoveren door het product steeds weer te verbeteren

- doorschuiven naar een volgend niveau.

Producten als diensten

Een product succesvol in te kapselen in een dienst.

 Het positioneren van een product als dienst vergroot de mogelijkheden van de aanbieder om zich te onderscheiden van concurrenten.

Producten als belevenissen

= Experience marketing

 wordt getracht marketingdoelstellingen te realiseren door het creëren van gedenkwaardige gebeurtenissen via het aanbieden van een pakket samenhangende producten en diensten.

3 manieren:

1°. De belevenis als promotie

Klanten aanzetten om er thuis nog eens aan terugdenken en hun positieve ervaringen doorvertellen aan anderen.

2°. Het product verkopen via een belevenis

Het gaat erom de klant zodanig bij de gebeurtenis te betrekken dat deze een positieve, blijvende indruk achterlaat.

3°. Het merk als belofte van een belevenis

Vroeger: merknamen werden vooral gezien als labels om een product mee te identificeren

Tegenwoordig worden merken vaak gepositioneerd als middel om positieve ervaringen mee over te dragen.

Copyright © 2019. All rights reserved.