Transactional Model
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 898 keer
Een uitbreiding van het lineaire model is nodigom betere communicatie vast te leggen. Sommige concepten van het lineair model worden gebruikt, andere zijn verandert, verwijdert of toegevoegd.
Bv. Het woord 'communicator' wordt hier gebruikt in plaats van zender en ontvanger. Dit is omdat de zender even goed ook kan ontvangen wanneer de ontvanger feedback geeft en omgekeerd.
Een transactioneel model wijst ook op het feit dat communicatoren een verschillende omgeving hebben. Dat zijn ervaringen die ervoor zorgen dat ze elkaars gedrag verstaan. De omgeving wijst daarop niet alleen op een locatie waar die communicator zich bevind, maar ook op de persoonlijke ervaringen en culturele achtergronden dat de participanten naar een conversatie brengen.
Bv. persoon A behoort tot een etnische groep, B tot een andere
Bv. persoon A is rijk, B is arm
Bv. persoon A is een oud persoon dat al veel heeft meegemaakt, B is jong
Ook is er in de afbeelding een overlapping van de omgeving tussen A en B. Er kunnen dus achtergronden zijn van deze communicatoren die ze gemeen hebben. Hoe meer overlapping er is, hoe gemakkelijker de communicatie gaat.
Communicatie is een transactioneel proces waarbij deelnemers, die uitmaken van verschillende en overlappende omgevingen, relaties creeëren doordat ze berichten uitwisselen. Veel van die boodschappen worden beinvloed door extern, fysiologisch en psychologische noise.