Logo
Print deze pagina

Taal: een complex geheel van tekens

Deel dit artikel:
  • Taal = geheel van tekens, verbale en non-verbale
  • Communicatiestoornissen  door beperktheid van de taal en de verschillende manieren van decoderen
  • Reclame maakt gebruik van taaltekens om consumenten te informeren over de waarden die producten of merkartikelen kunnen bieden
  • Semiotiek= hoe tekens functioneren en hoe mensen ermee omgaan
    • Syntactisch niveau = niveau van lettertekens, woordgebruik en zinsconstructies
    • Semantischniveau = toekennen van betekenissen aan woorden
      • Denotatie = standaard betekenis
      • Connotatie = ruimere betekenis (gevoel)
      • Manifeste betekenis = uitgesproken, eenduidige betekenis  gericht op vaststellen van de aard van een bericht
      • Latente betekenis = verhulde betekenis  meer hulpmiddelen nodig
    • Pragmatischniveau = gericht op:
      • Relatie tussen tekst en haar gebruikers
      • Effecten van de tekst
      • Gedrag dat al dan niet wordt opgeroepen door de tekst
  • Namenspelen een centrale rol  zonder namen is er nauwelijks communicatie en marketing
    • Emotionele lading = roepen een bepaald gevoel op
    • Roepen associaties op
    • Het plaatsen van merknamen op dingen is iets heel normaals en fundamenteels in veel culturen
    • Psychologischebetekenis
      • Naam = voorteken
      • Wie de naam bedenkt, moet letten op onderscheiding met andere namen
    • Categorieën
      • Persoonsnamen
      • Plaatsnamen
      • Scheepsnamen
      • Namen van huisdieren
      • Namen van bedrijven
      • Merknamen= namen gegeven aan producten
        • Zijn geconstrueerde, gefabrikeerde namen die vertrouwd worden
        • Creëren van merkartikel is een langdurig proces
        • Kennis kan leiden tot koop of afwijzing
        • Merknaam is een synoniem geworden door de soortnaam
        • Veel merknamen hebben bijbetekenissen  associaties zijn belangrijk omdat die een extra dimensie meegeven aan het product
Copyright © 2019. All rights reserved.