Print deze pagina Taal: een complex geheel van tekens
-
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1115 keer
- Taal = geheel van tekens, verbale en non-verbale
- Communicatiestoornissen door beperktheid van de taal en de verschillende manieren van decoderen
- Reclame maakt gebruik van taaltekens om consumenten te informeren over de waarden die producten of merkartikelen kunnen bieden
- Semiotiek= hoe tekens functioneren en hoe mensen ermee omgaan
- Syntactisch niveau = niveau van lettertekens, woordgebruik en zinsconstructies
- Semantischniveau = toekennen van betekenissen aan woorden
- Denotatie = standaard betekenis
- Connotatie = ruimere betekenis (gevoel)
- Manifeste betekenis = uitgesproken, eenduidige betekenis gericht op vaststellen van de aard van een bericht
- Latente betekenis = verhulde betekenis meer hulpmiddelen nodig
- Pragmatischniveau = gericht op:
- Relatie tussen tekst en haar gebruikers
- Effecten van de tekst
- Gedrag dat al dan niet wordt opgeroepen door de tekst
- Namenspelen een centrale rol zonder namen is er nauwelijks communicatie en marketing
- Emotionele lading = roepen een bepaald gevoel op
- Roepen associaties op
- Het plaatsen van merknamen op dingen is iets heel normaals en fundamenteels in veel culturen
- Psychologischebetekenis
- Naam = voorteken
- Wie de naam bedenkt, moet letten op onderscheiding met andere namen
- Categorieën
- Persoonsnamen
- Plaatsnamen
- Scheepsnamen
- Namen van huisdieren
- Namen van bedrijven
- Merknamen= namen gegeven aan producten
- Zijn geconstrueerde, gefabrikeerde namen die vertrouwd worden
- Creëren van merkartikel is een langdurig proces
- Kennis kan leiden tot koop of afwijzing
- Merknaam is een synoniem geworden door de soortnaam
- Veel merknamen hebben bijbetekenissen associaties zijn belangrijk omdat die een extra dimensie meegeven aan het product
Copyright © 2019. All rights reserved.