Structurele veranderingen
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 2057 keer
= fundamentele, onomkeerbare transformatie die een activiteit of een instelling ondergaat in vergelijking met de vorige situatie. Onomkeerbaar betekent dat de vorige situatie niet meer terug keer. Als dusdanig zijn permanente, strategische aanpassingen vereist.
Futuroloog John Naisbitt (1990) voorspelde de volgende trends:
- Een explosieve groei van de wereldeconomie
- Een renaissance van de kunsten
- Vrijemarktsocialisme
- Toenemende gelijkenis tussen levensstijlen
- Terugkeer naar een cultureel nationalisme
- De opkomst van de landen rond de Stille Oceaan
- Het opklimmen van vrouwen naar leidende posities
- De toenemende betekenis van de biotechnologie
- Een religieuze heropleving
- Verder doorgedreven individualisme
Voorspellingen zijn veelal mogelijk maar dit wil niet zeggen dat iedereen de evolutie even snel ziet en er gepast op reageert.
Veranderende eetpatroon
Trends:
- We gaan met z’n allen de komende 25 jaar anders eten
- Niet alleen andere gerechten en producten nuttigen, maar ook het anders bereiden van de voeding
- Het is niet noodzakelijk de vrouw die achter het fornuis moet staan, de partners zullen meer beurtelings achter het fornuis staan
- Kant-en-klare maaltijden
- Buitenlandse producten en gerechten
- De trends zijn daarmee getekend maar we onderschatten wellicht de verandering. Er zijn een heleboel factoren die onze eetpatronen langzaam maar definitief doen veranderen.
- Grote honger naar gemak
- Toenemende werkdruk
- Langere werkweken
- Hogere participatie van de vrouwen in het arbeidsproces
- Aandacht voor gezonde voeding
- Technologische innovatie
- Meer variatie