Samenwerkingsgereedschappen
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 917 keer
hiervan zijn eigenlijk alle medewerkers eigenaar en is de communicatieafdeling interactief. Verder is de informatiedoelstelling niet langer een traditioneel communicatiedoel, want het platform ondersteunt medewerkers in hun werk.
- Gereedschappen worden gebruikt omdat een medewerker ze zelf graag wil of moet gebruiken omdat ze een rol vervullen in het (digitale) samenwerkingproces.
- Gereedschappen horen bij het interactieve communicatieproces dat samenwerken heet.
Soorten samenwerkingsgereedschappen:
- Intranet
Naast de functie van ‘uithangbord’ voor zendergerichte boodschappen (actie-visie), is het intranet een samenwerkingsgereedschap.
- Blog
- Facebook en andere sociale netwerken
- Discussiefora
- Wiki
Een wiki is een website waarin gebruikers (content managers) samen werken aan stukken content.
- Social bookmarking
- Callaboration, google docs, surfgroepen, sharepoint, etc.
- Instant messaging, sms en Yammer
- E-learning
Duidelijk is dat samewerkingsgereedschappen anders zijn dan een journalistieke contentproductie.
Co-creatie: samenwerken aan content of producten.
Prosumer: de in (content) productie participerende consument.
Crowd sourcing: het aanboren van de collectieve ideeënbus die wij als webgebruikers vormen.
De interne variant voor organisaties van Twitter = Yammer.