Logo
Print deze pagina

Samenwerkingsgereedschappen

Deel dit artikel:

hiervan zijn eigenlijk alle medewerkers eigenaar en is de communicatieafdeling interactief. Verder is de informatiedoelstelling niet langer een traditioneel communicatiedoel, want het platform ondersteunt medewerkers in hun werk.

  • Gereedschappen worden gebruikt omdat een medewerker ze zelf graag wil of moet gebruiken omdat ze een rol vervullen in het (digitale) samenwerkingproces.
  • Gereedschappen horen bij het interactieve communicatieproces dat samenwerken heet.

Soorten samenwerkingsgereedschappen:

  • Intranet

Naast de functie van ‘uithangbord’ voor zendergerichte boodschappen (actie-visie), is het intranet een samenwerkingsgereedschap.

  • Blog
  • Facebook en andere sociale netwerken
  • Discussiefora
  • Wiki

Een wiki is een website waarin gebruikers (content managers) samen werken aan stukken content.

  • Social bookmarking
  • Callaboration, google docs, surfgroepen, sharepoint, etc.
  • Instant messaging, sms en Yammer
  • E-learning

Duidelijk is dat samewerkingsgereedschappen anders zijn dan een journalistieke contentproductie.
Co-creatie: samenwerken aan content of producten.
Prosumer: de in (content) productie participerende consument.
Crowd sourcing: het aanboren van de collectieve ideeënbus die wij als webgebruikers vormen.
De interne variant voor organisaties van Twitter = Yammer.

Copyright © 2019. All rights reserved.