Reclame
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1063 keer
= Betaalde communicatie via een medium
- Themareclame: tot doel de merkbekendheid en het merkimago te verbeteren:
- Actiereclame: tot doel het direct stimuleren van de verkoop, vb. een aanbieding
Spotadvertising = reclame maken in daartoe aangewezen reclameblokken
Non-spot advertising = reclame maken buiten de reclameblokken
Vb. door middel van sponsoring of product placement (merken in een soap)
Soorten:
- Televisie:
- communicatievermogen: groot
- bereik: groot
- kan segementeren via programma’s of zenders
- Radio:
- commvermogen: vrij groot
- non-spot: het geluid van Qmusik: dexia
- beperking: radio is vaak achtergrond
- Bioscoop:
- communicatievermogen: groot (gedwongen om reclame te kijken)
- bereik: klein
- Print:
- voordeel: actuele boodschappen
- veel waste (proberen dit te beperken)
- Plaatscreclame : out-of-home
- commvermogen: beperkt
- veel waste