Price decisions
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 730 keer
Prijs
Afhankelijk van kosten (vast en variabel) maar ook van kwaliteit. Kwaliteit is een subjectief begrip. US Consumenten geloven dat een hogere prijs een hogere kwaliteit (perceived quality) geeft bij consumer durables (cars, televisiongs, etc.). Bij nondurables geldt dit verband niet.
Externe invloeden van consumenten prijs percepties
- Reference prices: chocoladeletter vergelijken met een reep chocolade
- Ook: aan de hand van word of mouth weet je dat een kapper oor vrouwen ongeveer 40 tot 100 dollar kost. Je zult dan ook minder snel naar een kapper gaan die hierbuiten valt. 4 dollar lijkt te mooi om waar te zijn, 400 is veels te duur.
- Sales signs: aanplakbiljetten meer kortingen op winkels
- Odd-number pricing: bij 7,99
- Purchase context in pricing: Bijv. vergelijken met de prijs van een ander product: ‘save a pair of jeans by purchasing our insurance’
- Price bundling: Wii + spel erbij
De prijs heeft invloed op de omzet, maar ook op de kosten, omdat een hogere prijs, het salesvolume verlaagd wat lagere productiekosten oplevert. Als je de prijs tegen investeringskosten uitzet, gebeurt dit trapsgewijs i.v.m. het feit dat investeringen periodiek (bijv. 6-maandelijks) gedaan worden.
Prijs approaches
- Cost-oriented approach (mark-up pricing): product gebaseerd op winstpercentage boven op de kostprijs. Andere kosten (branding, etc.) worden niet meegenomen in dit model. Mark-up pricing: x keer over de kop laten gaan.
- Demand-oriented approach: Gebaseerd op wat mensen bereid zijn om voor een product te betalen. De values spelen hierbij in tegenstelling tot value-oriented pricing geen rol. Bijvoorbeeld: vliegticketprijzen.
- Competitor-oriented approach: Prijs baseren op concurrent (supermarktoorlog) Going-rate, me-too pricing (mogelijk tentamenvraag)
- Value-oriented Pricing Approach: De waarde van het product. Het product moet meer waarde dan een equivalent leveren, waardoor je er meer voor over hebt.
- Waarde wordt berekend met klantonderzoek.
- Ook afhankelijk van waarde t.o.v. concurrent en prijs t.o.v. concurrent, kosten, verwachting van klanten
Pricing policies (tentamenstof)
- List pricing: een enkele prijs voor een product (zout)
- Loss-leader: verlies maken op een product, zodat je de winst kan pakken op een ander product. Bijv. printers
- Promotional: 70% korting
- Segmentation pricing: Bijv. OV (de ene betaalt vol tarief, de andere reist gratis of met 65% korting).
- Customer-centric: de waarde die je aan cosumenten levert, waaraan je de prijs vaststelt: vergelijkbaar met de value-oriented price approach. Ook indelen in een soort van segmenten en aan de hand van de waardes die zij wensen een product voorschotelen (up-sell and cross-sell) Price skimming & penetration pricing Penetration pricing: Lage prijs beginnen en langzaam opbouwen
- Skimming pricing: Hoge prijs beginnen en langzaam afbouwen: Hiermee kun je inschatten of de prijselasticiteit van de vraag elastisch is.
Pricing in B2B setting
- Geographical pricing: Afhankelijk van locatie
- Negotiated pricing
- Discount pricing: meestal bij grote volumes
- Value-in-use pricing: wat een klant bereid is te betalen aftasten
- Relationship pricing: prijs aanpassen op het feit dat je een relatie eraan overhoudt
- Transfer pricing: meerdere onderdelen uit verschillende landen en bij verschillende bedrijven halen.
- Economic Value to the Customer (EVC) pricing: Alle kosten in acht nemen en a.d.v. wat het product/de dienst opbrengt een beslissing maken.
- Bieden