Logo
Print deze pagina

PR, het bepalen van de perceptie

Deel dit artikel:

Door verschillende PR-acties probeert een bedrijf een bepaalde perceptie op te wekken. (vb.: mediarelaties, public affairs en lobbying, interne communicatie, crisismanagement, financiële relaties, klantenrelaties, marktgerichte communicatie, fusies en overnames, reactief en proactief,…)

- PR ≠ advertising

  • PR is een snel groeiende communicatiediscipline voor bedrijfsverantwoordelijken

- PR = een economische noodzaak

  • Strategisch werkinstrument  je moet een bepaalde strategie hebben zodat alles vlotter en beter verloopt. Voldoende research doen is dus ook nodig
  • Geïntegreerd in totale bedrijfspolitiek en ondernemingsstijl  je moet je top meehebben en de rest van het bedrijf ook in het beste geval. Interne communicatie is zeer belangrijk.
  • Rendabel op lange termijn

- PR = op resultaat gericht

  • Kwalitatief, kwantitatief meetbaar
    • Systematische research  door media en het koppelen van data aan elkaar
    • Perscommentaren
    • Opiniepeilingen
  • Men moet een concreet doel voor ogen hebben
  • ROI = beste instrument om resultaat te berekenen  wordt in PR vooral gelinkt aan persaandacht (vb.: mapje met clippings  stukken uit de media die bewijzen dat uw campagne succes heeft gehad)
Copyright © 2019. All rights reserved.