PR, het bepalen van de perceptie
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 999 keer
Door verschillende PR-acties probeert een bedrijf een bepaalde perceptie op te wekken. (vb.: mediarelaties, public affairs en lobbying, interne communicatie, crisismanagement, financiële relaties, klantenrelaties, marktgerichte communicatie, fusies en overnames, reactief en proactief,…)
- PR ≠ advertising
- PR is een snel groeiende communicatiediscipline voor bedrijfsverantwoordelijken
- PR = een economische noodzaak
- Strategisch werkinstrument je moet een bepaalde strategie hebben zodat alles vlotter en beter verloopt. Voldoende research doen is dus ook nodig
- Geïntegreerd in totale bedrijfspolitiek en ondernemingsstijl je moet je top meehebben en de rest van het bedrijf ook in het beste geval. Interne communicatie is zeer belangrijk.
- Rendabel op lange termijn
- PR = op resultaat gericht
- Kwalitatief, kwantitatief meetbaar
- Systematische research door media en het koppelen van data aan elkaar
- Perscommentaren
- Opiniepeilingen
- Men moet een concreet doel voor ogen hebben
- ROI = beste instrument om resultaat te berekenen wordt in PR vooral gelinkt aan persaandacht (vb.: mapje met clippings stukken uit de media die bewijzen dat uw campagne succes heeft gehad)