Logo
Print deze pagina

Positioneringspotentieel

Deel dit artikel:

Positioneringspotentieel

- Relevantie in de toekomst

  • Wat zijn de trends in de markt?  inspelen op de trends
  • Wat zijn macro-economische ontwikkelingen?
  • Juridische en politieke ontwikkelingen?

ð Toekomstbeeld kan dienen als inspiratie voor mogelijke positioneringsrichtingen

- Relevantie voor de doelgroep

  • Mensen slaan alleen die merken op die relevant zijn
    • Gestoeld op rationele en emotionele gronden
    • Geen statistisch gegeven  je kan beïnvloeden

ð Je kan je positioneren zoveel als je wilt, maar je moet je doelgroep aanspreken (vb.: fabrikant rollators  niet jong en hip)

- Onderscheidend vermogen

  • Het brein voegt pas een merk toe als dit product zelf iets heeft toe te voegen aan het merk

- Fit met de huidige positionering

  • Een positionering wordt vaak ingevuld door een belofte te doen aan de doelgroep  niet elke belofte wordt door een doelgroep serieus genomen
    • Belofte is geloofwaardig als het te rijmen valt met de bestaande associaties

- Waarmaken van gewekte verwachtingen

  • Positioneren = verwachtingen creëren
  • Belofte moet ook waargemaakt worden, anders komt het als een boomerang terug
  • Belofte niet nakomen  dan komt je merk in de categorie van onbetrouwbare merken

- In lijn met de businessdoelstellingen en ambities

  • Elke positionering moet impliciet of expliciet gerelateerd zijn aan de doelstellingen van het bedrijf

Copyright © 2019. All rights reserved.