Logo
Print deze pagina

ORGANISATIE THEORIE, ONTWERP, EN VERANDERING

Deel dit artikel:

Organisatie theorie is de studie over hoe organisaties functioneren en hoe zij zowel de omgeving waarin zij werken beïnvloeden als er door beïnvloed worden. Organisatie structuur is het formele systeem van taken en hiërarchie dat er voor zorgt dat werknemers’ acties en gebruik van middelen gecoördineerd worden om het organisatie doel te bereiken (motiveren). Organisatie cultuur is de set gedeelde normen en waarden van de organisatie. Organisatie ontwerp is het proces waarmee managers de structuur en cultuur kiezen en managen zodat de organisatie de activiteiten die nodig zijn voor het bereiken van de doelen kan beheersen. Organisatie verandering is het proces waarmee organisaties van de huidige situatie naar de gewenste situatie gaan.

Contingency is een onvoorziene omstandigheid waar je je op voor moet bereiden. Bijvoorbeeld nieuwe concurrentie, stijging gas prijzen, etc. Competatief voordeel is de vaardigheid van een bedrijf om beter te presteren dan een ander bedrijf, omdat de managers meer waarde kunnen creëeren uit de middelen die ze hebben. Kern competenties zijn vaardigheden en skills van managers in waarde creërende activiteiten. Strategie is het patroon van beslissingen en acties die managers maken om kerncompetenties te gebruiken om een competatief voordeel te bereiken.

De kwaliteit van organisatie beslissingen is een functie van de diversiteit van de gezichtspunten die meegenomen worden, en van de type analyse die plaatsvindt. Diversiteit binnen een organisatie is dus positief voor de kwaliteit van de beslissingen.

Werk en productie worden steeds meer uitbesteed in andere (goedkopere) landen. Om daarmee nog te kunnen concurreren moeten de bedrijven hier innovatief zijn en gebruik maken van nieuwe technologieën. Door een slecht organisatieontwerp kan de waarde van een organisatie steeds meer afnemen.

Copyright © 2019. All rights reserved.