Mond-tot-mondcommunicatie
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 823 keer
= mondeling doorvertellen. – Bv. ‘ik vind merk A beter dan merk B’ (= persoonlijk).
- Info uit onpersoonlijke bronnen is belangrijk voor de merkbekendheid. – Bv. voor een school, is dit de beste manier om reclame te maken.
- Na beoordeling en acceptatie gaat men aan MTM doen.
- Hoe meer pos. info consumenten krijgen over producten, hoe sneller ze het product gaan accepteren.
- Consumenten hechten meer belang aan neg. MTM dan aan pos.
- Om een nieuw product te proberen, geeft de consument eerder aandacht aan de neg. MTM dan aan de pos.
- Via internet verspreidt neg. MTM zich nog gemakkelijker. – Bv. als iem iets op fb zet.
- Als er een gerucht ontstaat kan het gevaarlijk w.
- Als consumenten info overbrengen, kan deze onderweg veranderen
- Mensen geven liever goed nieuws dan slecht nieuws maar als het aankomt op producten, merken of bedrijven dan houden ze er geen rekening mee.
Bv. zeer succesvolle lancering van shampoo en conditioner van Wash&Go op de Deense markt in 1990 neg. gerucht: kappers klaagden over problemen met kleurspoeling en permanent. neg. gerucht: product veroorzaakte haarverlies. De geruchten hadden enige waarheid want de siliconen zorgden voor problemen. Pas toen de overheid het getest had en de roddels kon weerleggen, kwam er een kentering.